Selasa, 20 Ogos 2013

Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1971 tajaan daulah telah gagal?



Oleh : Mahdzir Ibrahim

Kesan daripada krisis sosial pada tahun 1969, daulah pada ketika itu telah mengambil inisiatif menganjurkan satu kongres yang kita kenali pada hari ini sebagai Kongres Kebudayaan Kebangsaan. Hasil daripada kongres tersebut maka lahirlah cetak biru (blue print) yang dikenali sebagai Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1971.

Niat dan objektif dasar ini sangat molek iaitu untuk mengukuhkan integrasi kaum dan budaya dan diharap dapat memberi impak terhadap keharmonian nasional disamping kestabilan ekonomi untuk semua kaum di Malaysia.

Seperti juga Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang juga sezaman dengan dasar kebudayaan kebangsaan, juga mempunyai matlamat yang hampir serupa iaitu untuk memastikan kesimbangan ekonomi antara luar bandar (Melayu/Bumiputera/India) dan bandar (Cina).

Namun kini terbukti DEB telah gagal mencapai matlamatnya. Ekuiti kaum bumiputera gagal dicapai seperti yang disasarkan. Sebaliknya ia menjadi medium berleluasanya kegiatan rasuah dan salahguna kuasa (korupsi) dikalangan elit daulah.

Dan kini, selepas PRU 13 kelihatan jurang perkauman semakin melebar. Adakah ini manifestasi kegagalan agenda integrasi nasional dalam dasar kebudayaan kebangsaan?

Jika kita masih ingat, isu Namewee (Negara ku ku), isu bendera kebangsaan (jalur gemilang), isu lagu Negara Ku yang dikatakan diciplak dari versi Terang Bulan dan Memula Moon, seolah-olah memberi petanda bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan projek daulah ini.

Termasuk juga isu perarakan kepala lembu selepas PRU 12 di Shah Alam, isu kepala babi dimasjid, isu-isu mainan NGO Perkasa atau Jati dan kini selepas PRU 13, kita diheret dengan ‘Tsunami Cina’ dan pelbagai momokan seperti ‘ Apa lagi Cina Mahu’.

Terbaru, kes-kes seperti Bak Kut Teh Aidilfitri, kes ucapan hari raya pelatih anjing yang kesemua ini menarik kembali tumpuan kita terhadap identiti bangsa ini.

Kes-kes diatas, bukanlah muncul secara tiba-tiba, setiap isu itu merupakan paparan terhadap kefahaman rakyat tentang identiti mereka, kontradiksi, kecelaruan serta keresahan jiwa anak-anak bangsa Malaysia. Mereka merasakan ada sesuatu yang tidak kena, ada sesuatu yang terpisah dan gagal dirumus dengan betul, maka luahan tersebut adalah manifestasi dan protes terhadap kegagalan ini.

Terbaru, cadangan daulah untuk mengenakan syarat terhadap semua pawagam untuk memutar lagu Negara Ku sebelum sesuatu filem ditayangkan dan mengharapkan agar penonton (rakyat) bangun berdiri menghormati lagu kebangsaan.

Apakah cadangan kerajaan ini suatu jenaka politik kita tidak pasti. Apa yang jelas sekali adalah, pemaksaan sesuatu budaya atau symbol ke atas masyarakat bukanlah satu ‘budaya’ yang betul.

Hormat dan rasa cinta kasih tidak boleh dibuat secara paksaan atau artificial. Cadangan ini pastinya berpunca dari rasa tidak yakin daulah terhadap rakyatnya untuk menghormati symbol atau lembaga kenegaraan. Atau daulah sengaja menggunakan kuasa untuk menunjukan bahawa dengan akta atau undang-undang, maka citra bangsa akan dapat dicipta dan dizahirkan. Inilah model kerajaan gila kuasa.

Begitu juga dengan cadangan Perdana Menteri selepas PRU 13 iaitu (National Reconciliation – Perdamaian Nasional), mengukuhkan lagi manifestasi terhadap kegagalan dasar integrasi kerajaan Barisan Nasional. Mereka gagal menyediakan ruang budaya dan kehidupan yang dinamik serta kondusif hingga terpaksa melakukan ‘perdamaian nasional’. Hairan, entah bila Melayu, Cina atau India bermusuh?

Identiti bangsa Malaysia masih terus mengalami krisis akibat dari amalan politik perkauman yang tak berkesudahan. Dalam dasar Kebudayaan Kebangsaan itu sendiri, budaya kaum Cina, India dan bumiputera Sabah/Sarawak, bukan menjadi teras sebaliknya budaya Melayu, maka tidak hairanlah apabila kaum-kaum bukan Melayu sendiri tidak begitu memahaminya, apatah lagi ingin menghayatinya. Inilah kesannya apabila sesuatu dasar dibuat berdasarkan dominasi sesuatu kaum atau agama.

Dalam dasar kebudayaan itu juga meletakkan Islam sebagai unsur penting dalam pembentukan jatidiri budaya Malaysia. Sayang sekali, Islam sebagai sebuah agama yang luas dan dinamik telah digunakan untuk menyempitkan lagi kefahaman kita dalam menghormati kepelbagaian budaya dari pelbagai kaum dan agama.

Kontradiksi ini tidak lain tidak bukan telah dicipta oleh daulah.

Maka berjangkitlah penyakit bangsa ini terhadap agama dan simbol-simbol adat dan budaya bangsa lain.
Ibrahim Ali itu seorang yang berpendidikan, tetapi mengapa bertindak begitu perkauman sekali kepada bangsa dan budaya lain? Alvin dan pasangannya juga berpendidikan, tetapi mengapa bertindak seperti orang tidak bersekolah? Hassan Ali juga berpendidikan tinggi, tetapi mengapa begitu takut dengan agama lain, seolah-olah agama Kristian itu harus diperangi?

Kesemua ini bukan masalah orang pandai atau bodoh, sekolah tinggi atau rendah tetapi kerana kepedulian dan rasa keterbukaan. Nilai-nilai kepedulian atau keterbuakaan ini adalah budaya, mereka-mereka ini bukan tidak berpendidikan tetapi tidak berbudaya.

Malah, akhir-akhir ini kita dapat lihat bagaimana celarunya segelintir golongan dari kita terhadap penganut syiah hingga memaksan undang-undang digunakan, kononnya untuk memastikan Islam Malaysia kekal seperti yang mereka (daulah) mahu. Kini bukan saja momok Kristian, Hindu atau Budha tetapi syiah juga seakan menjadi ancaman, kelihatan kita semakin hidup terpencil dan terasing. Mereka yang hidup terasing ini amat sukar untuk maju.

Apakah kita sedar bahawa falsafah tertinggi dalam negara kita telah dipahat dengan jelas tanpa ada dominisi satu-satu kaum atau agama. Malah, citra bangsa ini sangat ‘liberal’ yang hari ini perkataan liberal sangat-sangat dibenci dan ditakuti. Tetapi falsafah ini jarang sekali dibaca atau diselak maknanya sebaliknya ucapan ikrar kita hanya bermula dengan 

Maka kami..rakyat Malaysia..... 

Sedangkan tinta utama dalam rukunegara ini seakan kita abaikan. Akhirnya, kita bertanya kembali adakah dasar kebudayaan kebangsaan itu telah gagal?

BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak:

Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya; Memelihara satu cara hidup demokratik; Mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama; Menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak; dan membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden. Berkhidmat untuk negara.

MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN

MAHDZIR IBRAHIM, AHLI JAWATANKUASA EKSEKUTIF PEMUDA SOSIALIS DAP KEBANGSAAN (DAPSY)

Tiada ulasan: