Isnin, 27 Mei 2013

Isteri tahanan maut dalam lokap buat laporan polis

SINAR HARIAN
KUALA LUMPUR - Isteri mendiang N.Dharmendran hari ini membuat laporan polis berhubung kes kematian suaminya yang ditahan di dalam lokap Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur (IPPKL), Selasa lepas.
  
Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad berkata isteri mendiang Marry a/p Mariay Susay diiringi kira-kira 30 anggota keluarga dan kawan mendiang tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi pada 11 pagi untuk membuat laporan polis berhubung perkara itu.
  
Beliau berkata disebabkan ramai anggota keluarga yang ingin masuk ke kawasan balai, pihaknya meningkatkan kawalan keselamatan dan mengehadkan bilangan kemasukan mereka.
  
"Tujuan pihak polis mengehadkan jumlah ahli keluarga yang masuk ke dalam balai bagi memastikan keselamatan dan mengurangkan kesesakan di pejabat pertanyaan memandangkan terdapat ramai pengadu lain yang berurusan di balai berkenaan," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
  
Kenyataan media itu turut memaklumkan situasi sebenar yang berlaku bagi mengelakkan salah faham.

Ini berikutan dalam kejadian pagi itu, semasa kawalan masuk ke dalam balai dijalankan, seorang lelaki meluru secara tiba-tiba dan menolak anggota polis yang sedang bertugas dan pada masa sama memaki hamun anggota polis itu.
  
Lelaki itu turut menjatuhkan dirinya di atas jalan dalam kawasan balai, laluan hadapan pintu masuk ke pejabat pertanyaan kira-kira 10 hingga 15 saat sebelum bingkas bangun apabila mendengar anggota polis hendak memanggil ambulans.
  
"Tiada sebarang kekasaran dilakukan oleh pihak polis terhadap lelaki tersebut," katanya.
  
Bagaimanapun, Zainuddin berkata satu laporan polis dibuat terhadap lelaki tersebut kerana menggunakan kekerasan jenayah terhadap penjawat awam dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
  
Kematian Dharmendran, 32, di lokap IPPKL pada Selasa lepas didapati mempunyai unsur jenayah. - Bernama

Tiada ulasan: