Rabu, 22 Ogos 2012

Walaupun berlaku pembelotan dari BN, pembangkang Sabah masih belum bersatu


KUALA LUMPUR — Barisan pembangkang di Sabah bergerak ke arah perpaduan, akan tetapi gabungan pemerintah Barisan Nasional (BN) kelihatan masih berada di hadapan dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13 yang perlu diadakan selewat-lewatnya April depan walaupun terdapat pembelotan ahlinya menyokong Pakatan Rakyat (PR) baru-baru ini.

Walaupun momentum dapat diperolehi dari beberapa pembelotan kebelakangan ini, pembangkang di Sabah masih perlu bekerja keras dan mengelakkan pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya akan datang.

Terdapat pelbagai parti pembangkang di Sabah termasuk Parti Pembaharuan Negeri (STAR), Parti Progressif Sabah (SAPP), Pakatan Rakyat (PR) baru-baru ini menambah sekutu — Angkatan Perubahan Sabah (APS) dan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) yang baru ditibuhkan.

Ahli parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin (gambar) dan ahli parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing keluar BN pada bulan lepas, dan masing-masing menubuhkan PPS dan APS yang mempunyai matlamat yang selari dengan PR. Minggu lalu mereka disertai oleh Senator Datuk Maijol Mahap.

Presiden STAR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan memberitahu The Malaysian Insider bahawa partinya sedang mengintai diantara 20 hingga 30 kerusi negeri dan tujuh hingga 12 kerusi parlimen.

Beliau tidak menolak kemungkinan bagi parti pembangkang untuk bertembung di beberapa kerusi dengan berkata, “Kita sudah membuat perkiraan tentang pertembungan tiga penjuru — dua dari pembangkang dan satu dari BN — tidak ada masalah bagi kami.”

Tetapi apabila ditekan mengenai kerusi yang dijangka akan berlaku persaingan hebat, beliau berkata bahawa “kawasan-kawasan ini, kita perlu bekerja lebih keras dan juga perlu untuk mengurangkan pertindihan.”

Apabila ditanya mengenai Bumburing dan APS, beliau berkata “kita tidak bimbang dengan dia kerana kita telah bekerja keras di kawasan ini.”

Beliau yakin bahawa pembelotan baru-baru ini tidak akan “menjejaskan” penyokong STAR serta mengatakan bahawa Bumburing dan Lajim akan “membawa sokongan dari pihak BN. Pemergian mereka hanya akan menjejaskan BN.”

Kitingan berkata bahawa parti-parti pembangkang di Sabah “cuba untuk menjalinkan pakatan longgar” tetapi mendakwa wakil PKR tidak hadir semasa perbincangan Isnin lepas. “Jadi, kita akan melihat sama ada mereka ikhlas.”

Apabila ditanya siapa yang layak untuk memimpin pembangkang Sabah, beliau berkata, “United Borneo Alliance (UBA) sudah beroperasi sebagai satu kumpulan Jadi saya fikir ia adalah lebih baik ia diketuai oleh pemimpin-pemimpin tempatan dan bukannya parti dari Kuala Lumpur.”

Walau bagaimanapun Darell Leiking dari PKR Sabah berkata, “Matlamatnya adalah lebih penting daripada dari mana asal anda,” sambil menambah bahawa menjadi pemimpin PKR tidak bermakna bahawa dia “kurang Sabah” berbanding dengan pemimpin STAR dan SAPP.

Apabila ditanya sama ada parti berasaskan Sabah atau pembangkang persekutuan PR akan memimpin, ketua cabang PKR Penampang berkata bahawa pembangkang harus bergerak dari polemik itu untuk memberi tumpuan kepada isu-isu yang lebih penting.

“Saya fikir idea keseluruhannya adalah untuk mempunyai pembangkang yang bersatu dengan kukuh untuk menghadapi musuh politik bersama,” katanya, sambil menambah bahawa mereka akan memberi tumpuan kepada menggantikan “rejim BN.”

Darell berkata SAPP “sangat mesra dengan PR”, mengatakan bahawa presiden parti itu Datuk Yong Teck Lee “sangat jelas bahawa beliau menyokong PR untuk membentuk kerajaan (dan) PR pasti akan memberi sokongan yang sama.”

Naib Presiden PKR Chua Tian Chang berkata isu utama adalah peruntukan kerusi, mengatakan bahawa: “Jika kami dapat menyelesaikan sehingga satu lawan satu sudah satu pencapaian yang besar”.

Tetapi dia berkata “jika dua pihak bekerja di kerusi yang sama, kekuatan (pembangkang) adalah lebih kuat”, sambil menambah “tiada sebab mengapa kita tidak boleh bekerjasama.”

Beliau menjawab soalan mengenai bagaimana STAR dan APS, dengan kedua-dua memberi tumpuan kepada komuniti Kadazandusun Murut, akan bekerjasama.

“Hanya BN mahu mewujudkan tanggapan bahawa terdapat perpecahan (undi), di mana perpecahan?” soal Chua, yang dilihat sebagai kunci kepada pembelotan di Sabah.

Chua berkata bahawa lompat parti hanya akan memerlukan PKR menyerahkan kerusi, sambil menambah “ia tidak akan menjejaskan SAPP dan STAR.”

Beliau yakin tentang sokongan pengundi, dan mengatakan bahawa orang-orang di akar umbi “sangat bersemangat ... bekerja bersama-sama untuk melawan BN.”

Ketua penerangan APS, Lesaya Lopog Sorudim berkata “fokus utama adalah memastikan satu lawan satu supaya undi pembangkang tidak akan berpecah dan BN  mendapat manfaat.”

Lesaya berkata Anwar telah berikan kerusi APS di kawasan Kadazandusun Murut, sambil menambah bahawa pemimpin APS Bumburing telah diberi “mandat” untuk “berbincang dengan STAR dan SAPP untuk memastikan situasi menang-menang bagi semua pihak”.

Setiausaha publisiti DAP Sabah, Chan Foong Hin memberitahu The Malaysian Insider bahawa parti itu masih bercadang bertanding 20 kerusi negeri dan 10 kerusi parlimen, tetapi berkata “masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan berapa banyak kerusi akhirnya kita akan bertanding” oleh kerana rundingan masih lagi berjalan.

Chan berkata bahawa PR di Sabah kini mempunyai “rakan-rakan tambahan” dengan Lajim dan Bumburing belot daripada BN, dan berkata perkembangan ini dilihat “positif”.

“Sudah tentu rundingan kerusi akan diatur semula atau diubah lagi lagi untuk menampung dengan tiap-tiap komponen di bawah Pakatan Rakyat. Kami terbuka untuk berbincang dengan mana-mana pihak selagi mereka menyokong PR dan menghormati Jingga Buku kami,” katanya.

Kerusi Persekutuan di Malaysia Timur, Sabah dan Sarawak dijangka menjadi tumpuan utama BN dalam PRU akan datang kerana kedua-dua negeri, termasuk wilayah persekutuan Labuan, menyumbang 57 kerusi, atau 25 peratus daripada 222 kerusi Parlimen.

Dalam Pilihan Raya 2008, BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen yang sebahagian besarnya disebabkan oleh kekalahan yang banyak di Semenanjung, di mana BN memenangi hanya 85 kerusi manakala pembangkang merampas 80 kerusi.

Penyelamat kepada BN adalah Sabah, Sarawak dan Labuan di mana gabungan itu menumpaskanpembangkang dan hampir menyapu bersih apabila memenangi 55 kerusi parlimen berbanding pembangkang yang hanya mendapat dua kerusi.

Perkembangan terkini apabila berkakunya pembelotan dari BN, gabungan itu hanya memegang 53 kerusi parlimen di Malaysia Timur berbanding pembangkang yang kini mempunyai empat kerusi.

Tiada ulasan: