Selasa, 7 Ogos 2012

Kos FGVH meningkat, saham mungkin merosot

Salmiyah Harun,

KUALA LUMPUR: Penganalisis ekonomi mengunjurkan bahawa prestasi Felda Global Venture Holding (FGVH) pada pasca penyenaraian akan lebih lemah berbanding tahun-tahun lepas.

Menurut Dr Rosli Yaacob, prestasi ini adalah penentu utama harga pasaran FGVH.

Ini kerana, katanya, kos penanaman semula akan berlaku di mana akan menyebabkan kos operasi FGVH akan meningkat.

Tambahnya, akibat daripada operasi penanaman dan kenaikan kos tanam semula kelapa sawit  menyebabkan keuntungan terjejas sekali gus akan menjejaskan harga saham FGVH di pasaran berkemungkinan akan merosot lagi.

"FGVH masih lagi dalam proses mecari rakan kongsi strategik yang akan memiliki sekurang-kurangnya 20 peratus saham dalam FGVH," katanya ketika ditemui.

Ini bermakna, katanya usahasama di antara aktiviti hiliran dan huluan tidak akan dapat dimanfaatkan sepenuh selagi rakan strategik antarabangsa tidak ada.

Tegasnya, ketiadaan rakan strategik ini akan menyukarkan FGVH untuk menembusi pasaran minyak (makanan) dan lain-lain produk di peringkat antarabangsa, sekali lagi akan menyebabkan harga saham akan jatuh.

Bagaimanapun beliau akan menunggu laporan tahunan FGVH yang mungkin dikeluarkan tahun depan supaya dapat melihat sejauhmana prestasi keuntungan atau kerugian FGVH.

Beliau berkata demikian mengulas, saham FGVH yang dilihat tidak stabil dan ada kala merundum kepada RM5 seunit walaupun baru sebulan lebih disenaraikan dalam Bursa Malaysia.

Tiada ulasan: