Rabu, 4 Januari 2012

SPR: Apa lagi pembangkang hendak?

FREE MALAYSIA TODAY

Datuk Wan Ahmad Omar berkata SPR kini berusaha ke arah menambah baik proses pilihan raya dan untuk itu, sedang bekerjasama dengan PAC.



KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini meminta pembangkang supaya bersabar dan memberi kepercayaan sepenuhnya kepada suruhanjaya itu untuk melaksanakan penambahbaikan dalam proses pilihan raya.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata SPR kini berusaha ke arah menambah baik proses pilihan raya dan untuk itu, sedang bekerjasama dengan Jawatankuasa Khas Parlimen Berkaitan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PAC).

“Penggunaan dakwat kekal adalah untuk mengelak pengundian dua kali, penyediaan daftar pemilih pula adalah untuk membersihkan daftar pemilih dan kita bekerjasama rapat dengan Jabatan Pendaftaran Negara untuk membolehkan kita mendapatkan senarai daftar pemilih yang sah.

“Dan pengundian pos pula yang dikendalikan SPR, adalah telus di mana ia turut diperhatikan oleh ejen calon-calon. Apa lagi yang dia (pembangkang) hendak? Apa yang kita janji kita akan tunaikan,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam bahawa meskipun kerajaan mengumumkan dakwat kekal akan digunakan pada pilihan raya umum ke-13 nanti, ia masih tidak boleh menjamin proses pilihan raya bersih dan telus.

Abdul Hadi dilapor berkata pilihan raya yang adil memerlukan perubahan secara menyeluruh bukan sahaja kepada penggunaan dakwat kekal, malah daripada segi daftar pemilih, kebebasan media, undi pos dan pengurusan pilihan raya yang cekap.

Mengenai cadangan untuk memperluaskan kategori pemilih yang boleh mengundi awal kepada jururawat, doktor dan wartawan, Wan Ahmad berkata ia masih di peringkat kajian.

“Kita perlu menimbang pelbagai faktor serta kemampuan SPR. Tetapi kita akan mencari jalan supaya pada masa-masa akan datang, akan ada cara yang terbaik untuk kemudahan mereka yang tidak boleh mengundi ketika hari pengundian kerana bertugas. Kita tidak boleh nafikan hak mereka,” katanya.

Cadangan itu adalah antara 10 syor yang dibuat selepas jawatankuasa Parlimen itu mendengar pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan dan individu. Bernama

Tiada ulasan: