Jumaat, 20 Januari 2012

PAS bidas Lawatan PM ke Parlimen Wilayah hari ini.

Radhi Razak

KENYATAAN MEDIA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN BERKENAAN LAWATAN PERDANA MENTERI DI PARLIMEN WANGSA MAJU, BANDAR TUN RAZAK DAN LEMBAH PANTAI HARI INI.


PAS Wilayah Persekutuan berharap lawatan Datuk Seri Najib Tun Razak ke Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kali ini dapat memberi manfaat kepada warga Kuala Lumpur dalam memperbaiki dan mempertingkatkan kualiti hidup di ibu kota ini.

alt

Ini kerana warga Kuala Lumpur amat mengharapkan pelbagai kemudahan dan insentif dapat dinikmati oleh mereka serta segala permasalahan mereka dapat diselesaikan dengan baik. Sebaliknya warga Kuala Lumpur tidak mahu lawatan PM sekadar memenuhi jadual politik dan memberi janji kosong yang penuh retorik sahaja.

PM seharusnya menggunakan kesempatan lawatan ini untuk menjenguk rakyat serta berkongsi kesusahan dengan mereka. Rumah-rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) perlu dilawati dan melihat sendiri bagaimana suasana kehidupan masyarakat golongan berpendapatan rendah.

Orang Kelainan Upaya (OKU), ibu tunggal dan warga emas adalah penghuni setia PPR yang dambakan perhatian dan bantuan. PM sebaiknya lihat sendiri tahap kebersihan PPR dan kesukaran parkir di kawasan tersebut, merasai sendiri kesesakan lalulintas di jalan utama ibu kota, bersesak dengan orang ramai dalam kenderaan awam, serta turun ke pasar dan melihat sendiri kehidupan rakyat ala kadarnya.

Dari sudut lain, PM perlu turun sama mendengar cetusan hati para peniaga di sekitar Chow Kit, pemandu-pemandu bas dan teksi di ibu kota, serta golongan lain yang turut berkongsi sama mencari rezeki di tengah ibu kota Kuala Lumpur ini.

Selain itu, penduduk dan pemilik Kampung Baru mungkin ternanti-nanti adakah siri lawatan PM singgah bertemu dengan penduduk di situ. Jika Menteri Besar Selangor sanggup turun dan bersemuka dengan rakyat dengan usaha membantu penduduk, apakah PM pula berani mendengar pertikaian penduduk Kampung Baru terhadap Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru yang diluluskan oleh kabinetnya.

Apakah PM sanggup membaca sendiri sepanduk dan kain rentang yang membantah tindakan kerajaan meluluskan RUU tersebut?

PAS WP berharap lawatan kerja PM ke Kuala Lumpur dapat menginsafkan beliau betapa kehidupan sebahagian warga KL tertinggal jauh dari arus kemodenan dan memisahkan jauh antara mereka dengan golongan berada. Mungkinlah lawatan ini menjadikan PM lebih prihatin dengan masalah rakyat disamping bertegas untuk membanteras segala penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dan rasuah yang sedang membarah di dalam parti dan pemimpin kanannya seperti yang didakwa ramai hari ini.

PM perlu jadikan lawatan ini untuk mengajar beliau supaya melantik pemimpin-pemimpin bawahannya yang benar-benar membela rakyat dan mengerti kesusahan mereka, bukan mengkayakan diri mereka sendiri. [VIDEO LAWATAN : PM Beri Sokongan Kekal Perkampungan Melayu KL]


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan

Tiada ulasan: