Ahad, 15 Januari 2012

Majlis Peguam ikrar terus tuntut hak demo jalanan

Walaupun Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 telah diluluskan oleh Parlimen dan Dewan Negara, tetapi Majlis Peguam berharap akan ada ruang untuk demonstrasi jalanan.

NONEPengerusi Majlis Peguam, Lim Chee Wee mengungkit kembali ucapan
Hari Kemerdekaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memberi jaminan untuk melaksanakan lebih banyak pembaharuan.

"Kami tidak akan putus asa untuk memujuk kerajaan mengubah fikiran dalam isu ini dan saya menggesa perdana menteri supaya berfikiran terbuka," katanya.

Lim menegaskan bahawa pendirian mereka tidak ada kaitan dengan politik, tetapi undang-undang, dengan menegaskan bahawa beberapa hakim di luar negara telah mentafsirkan kebebasan berhimpun termasuk perhimpunan jalanan.

Oleh itu, tegas Lim lagi, pihaknya akan terus memujuk kerajaan bahawa kebebasan berhimpun mesti termasuk perhimpunan jalanan.

Beliau menyuarakan keyakinan bahawa perdana menteri akan mengotai janjinya dalam ucapan Hari Kemerdekaan 2011 untuk demokrasi inklusif dan terus berfikiran terbuka mengenai isu tersebut.

Mengenai rang undang-undang itu akan menjadi undang-undang pada akhir bulan ini, Lim ketika ditemui selepas majlis pelancaran tahun perundangan di Putrajaya oleh Ketua Hakim Negara hari ini, berkata apa-apa saja boleh berlaku kerana undang-undang itu boleh dipinda.

Peguam dan ahli parlimen pembangkang membantah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman, terutamanya melarang demonstrasi jalanan atau apa Lim sebut sebagai perhimpunan jalanan.

NONEPeguam dan Majlis Peguam juga turut membantah pada 29 November
lalu dan berarak ke parlimen untuk menolak rang undang-undang tersebut.

Bagaimanapun, rang undang-undang itu telah diluluskan di Dewan Rakyat dan kemudiannya di Dewan Negara pada 20 Disember di dalam jangka masa yang singkat.

Menurut Lim lagi, rang undang-undang itu tidak konsisten dengan norma-norma antarabangsa seperti yang dijanjikan oleh Najib kerana kebebasan berhimpun termasuklah perhimpunan jalanan dan tidak hanya perhimpunan statik seperti perhimpunan di stadium.

Menurutnya, perhimpunan jalanan merujuk sebagai perarakan dalam Akta Polis dan digambarkan sebagai 'demonstrasi jalanan' dalam rang undang-undang tersebut, bukan sahaja mengambil hak perundangan di bawah Akta Polis tetapi juga melanggar perlembagaan.

Lim kemudian memetik beberapa undang-undang termasuk Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah yang mentafsirkan erhimpunan termasuk mengadakan perjumpaan awam, demonstrasi, perarakan, piket, tindakan besar-besaran dan rali.

"Di Hong Kong, Mahkamah Rayuan Akhir dalam kes Leung Kwok Hung & lain-lain lwn Wilayah Pertadbiran Khas Hong Kong mendapati berhimpun secara aman boleh terdiri daripada satu perarakan dan diiktiraf sebagai cara komunikasi yang berkesan kerana ia melibatkan penyataan pandangan para peserta kerana mereka bergerak dari satu tempat ke tempat lain. "

Lim juga menyatakan bahawa di Mahkamah Agung Zimbabwe merangkumkan kebebasan berhimpun termasuk perjumpaan statik serta perarakan awam.

Tiada ulasan: