Isnin, 3 Oktober 2011

Saifuddin: AUKU wajar dipinda benar pelajar, pensyarah berpolitik


KUALA LUMPUR — Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Saifuddin Abdullah berkata kerajaan perlu meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) selari dengan usaha Putrajaya memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan dua akta lain yang berkaitan.

Sehubungan itu kata Saifuddin, beliau mengalu-alukan kenyataan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek semalam, yang menyarankan agar undang-undang itu dipinda bagi membolehkan mahasiswa dan pensyarah terlibat dalam politik.

“Ini kenyataan pertama daripada seorang presiden parti komponen BN. Kenyataan ini penting dan selari dengan kenyataan Datuk Seri Najib yang telah mengumumkan akan memansuhkan ISA. Kalau boleh memansuhkan ISA, apalah sangat meminda AUKU. Meminda AUKU adalah susulan yang semula jadi selepas memansuhkan ISA,” kata beliau dalam satu kenyataan menerusi SMS.

Semalam, dalam ucaptama Perhimpunan Agung Tahunan MCA di ibu negara, Dr Chua mengesyorkan agar Seksyen 15 dan 16 AUKU dipinda bagi membolehkan pelajar dan pensyarah mengambil bahagian dalam politik bagi menghormati hak mereka sebagai pengundi.

Saifuddin (gambar) yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi menambah, pada tahun lalu beliau telah membentangkan kertas berkenaan idea membenarkan mahasiswa berpolitik pada mesyuarat MT Umno.

“Pada saya, benarkan mahasiswa berpolitik ada dua matlamat utama iaitu untuk memenuhi haknya sebagai rakyat seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan untuk meningkatkan partisipasinya dalam struktur dan proses membuat keputusan.

“Dalam kertas itu, saya senaraikan 30 isu yang tak bersetuju dengan cadangan saya itu dan membidas setiap satu daripadanya. Setakat ini, saya belum jumpa bidasan balik yang baik,” kata Ahli Parlimen Temerloh ini sambil menambah, “ini kerana semua alasan yang tak bersetuju untuk membenarkan mahasiswa berpolitik boleh disimpulkan sebagai tak percaya kepada mahasiswa dan memperlekehkan mahasiswa.”

Hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijadual membawa usul untuk memansuhkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Buang Negeri 1959 — dibentang untuk bacaan kali pertama pada sidang Dewan Rakyat.

Usul berkaitan ISA dijangka akan dibawa pada sidang Parlimen Mac depan.

Dalam perutusan khas Hari Malaysia 15 September lalu, Najib mengumumkan ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Dalam perutusan itu juga, beliau turut mengumumkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 selain akan mengkaji semula secara komprehensif Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta Seksyen 27 Akta Polis 1967.

Tiada ulasan: