Rabu, 26 Oktober 2011

Rumah terbuka Kejahatan di Batu Caves

P Dinesh, Malaysia Chronicle


Deepavali atau Diwali disambut meriah oleh penganut Hindu sebagai tanda kemenangan kebaikkan terhadap kejahatan. Namun, ironisnya, MIC akan mengadakan rumah terbuka Deepavali di satu kawasan lapang kuil Batu Caves. Ini satu yang mengundang kemarahan kerana apakah yang diwakili MIC selain dari kejahatan?

Rasuah, rompakan, penipuan dan samseng secara sejagatnya adalah kejahatan. Tapi inilah yang telah dipersembahkan oleh MIC sepanjang kewujudannya terutama sekali sejak 30 tahun kebelakangan ini.

Lebih malang, MIC adalah pakar dalam hal-hal merompak orang bangsanya sendiri. Di dalam situasi seperti ini, yang mana bantuan yang hendak diberikan kepada masyarakat India akan melalui MIC. Kalau ada pun yang tinggal, Cuma sedikit untuk golongan miskin, selebihnya entah kemana.

Ketika rumah kos rendah diperuntukkan kepada masyarakat India, tidak boleh dielakkan yang inaya akan terlepas ke tangan pengerusi cawangan ataupun saudara-maranya. Inilah yang berlaku setiap hari di mana tirani kecil memperlakukan masyarakat India selama beberapa dekad. Namun masih ada yang lebih malang lagi.

Rakus melihat wang

Tidak cukup melarikan dana untuk masyarakat India, Samy Vellu melancarkan rancangan besarnya di dalam bentuk Maika, satu pembohongan sejak hari pertama lagi, mengasingkan duit penat bekerja orang India jauh dari poket mereka. Kebanyakkan mereka tidak melihat ke mana wang mereka hilang. Ia telah menjadi tabung duit Samy di mana dia akan mengorek tabung itu jika dia memerlukan dana.

Pihak pengurusan Maika dipilih bukan untuk satu perniagaan tetapi lebih sebagai pak turut. Kesemua ahli keluarga Samy hidup bernaung di bawah Maika, membayar gaji sendiri dan keistimewaan lain seperti pembayaran kad kredit mereka, hutang pinjaman kereta, bil bulanan telefon dan apa-apa sahaja.

Pastilah tidak siasatan dilakukan terhadap penyelewengan dana rakyat ini oleh mana-mana badan penguatkuasa Malaysia yang sentiasa memilih bulu. Mereka menoleh ke arah lain, semantara Samy, rakan-rakan dan sanak-saudara membolot kesemuanya seperti seekor haiwan rakus terjumpa sampah.

Mimpi indah turut diganggu

Akhirnya, sudah tentulah, duit itu menjadi susut. Jadi Samy pun mendapat satu lagi idea baru – Kolej AIMST. Demi meyakinkan masyarakat India untuk menunjukkan dompet mereka, Samy memainkan watak di mana semua ibu-bapa orang India akan terkesan – harapan melihat anak mereka menjadi doktor.

Bagaimana ibu-bapa orang India boleh taksub dengan harapan yang anak mereka menjadi doktor ini tidak pula diketahui asalnya. Mungkin nanti akan ada ahli antropologi yang boleh merumus kejadian ini. Cukup dikatakan ia melibatkan jutaan ringgit, semuanya dalam bentuk wang ringgit yang Samy dan rakan-rakan idamkan.

Dan siapa para pembantu kanan Samy waktu itu? Palanivel, Subramaniam. Kedua-dua mereka sekarang menjadi Menteri. Saravanan, Devamany, Sothinathan, Murugesan dan ramai lagi. Semua mereka dilihat mempunyai watak Samy. Masih memuji dan menyanjung Samy. Mereka inilah barisan terkini para pemimpin MIC.

Tidak berminat berjuang untuk rakyat

Masyarakat India sudah lama disisihkan, ditinggalkan jauh dibelakang dan dipijak-pijak kerana keluar dan masuk yang terjadi di dalam MIC. Rasuah di dalam MIC sangat sistemik dan tidak terhad pada mana-mana individu sahaja. Setiap daripada mereka mahukan sesuatu, kontrek, jawatan ataupun projek picisan. Dan mereka akan berusaha keras untuk mendapatkannya.

Mereka ini tidak ada waktu atau berminat untuk ‘berjuang’ demi rakyat terutama masyarakat India sendiri. Selain sekarung beras atau sekeping duit RM50 yang diberikan menjelang pilihanraya, tiada apa yang lagi yang mampu di kenang tentang MIC. Bagi masyakarat India, mitologi sesuai bersekedah ala MIC ini ialah Asuras.

Ia akan menjadi sesuatu yang menyesakkan bila mereka berada di kawasan lapang kuil itu sempena perayaan menyambut kemenangan kebaikkan terhadap kejahatan, kerana mereka sudah tentulah kejahatan.

Tempat sesuai untuk rumah terbuka MIC ialah satu kawasan perkuburan, dikelilingi dengan jembalang dan penghisap darah (pisase). - Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: