Rabu, 19 Oktober 2011

PAS Bidas Tindakan SKMM Siasat Aziz Bari

KELAB GREENBOC

.Datuk Seri Rais Yatim diharap tidak menggunakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sebagai polis peribadinya semata-mata untuk membuktikan beliau masih lagi relevan, demikian tegas Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub di dalam satu kenyataannya hari ini.

Ketika menyatakan harapan tersebut kepada Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan itu, Salahuddin berkata, rakyat tidak ingin melihat mana-mana kementerian atau institusi kerajaan digunakan untuk membodek Perdana Menteri atau membuktikan kononnya seseorang itu masih lagi relevan.

Mengulas tindakan SKMM menyiasat pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari, dipercayai ekoran reaksi pensayarah itu terhadap tindakan Sultan Selangor baru-baru ini, Salahuddin berharap tindakan itu dihentikan serta merta.

"Tindakan itu dilihat umum sebagai penyalahgunaan kuasa yang sangat ketara dan pencabulan kebebasan bersuara yang memalukan negara.

"Ia mesti dihentikan serta merta kerana ia bukan sahaja pencabulan kebebasan bersuara malah pencabulan serta penghinaan terhadap kebebasan akademik," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Dr Abdul Aziz, kata Salahuddin, bercakap berdasarkan ilmu dan kelayakan akademiknya dan tindakan SKMM menyiasatnya tanpa menyatakan kepada umum kesalahan beliau di sisi undang-undang adalah tindakan yang dilihat rakyat sebagai menjijikkan.

Beliau juga mempersoalkan adalah SKMM mahu mewujudkan 'profesor kangkung' yang bercakap melalui TV dan media tanpa mengikut fakta sebenar semata-mata mengampu pemerintah.

Sebelum itu, walaupun mendakwa kenyataan Dr Abdul Aziz kurang ajar, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau tidak tahu adakah pensyarah itu melanggar undang-undang atau tidak.

"Sama ada ia melanggar undang-undang, saya tidak tahu, tetapi dari segi moral, ia kurang ajar," Bernama memetik Dr Mahathir berkata.

Setakat ini, kata Salahuddin, tidak ada mana-mana pihak berwibawa yang secara jelas dan terus terang menyatakan Dr Abdul Aziz melanggar mana-mana peruntukan undang-undang kerana kenyataannya itu.

"Yang ada hanyalah histeria dan gelagat tidak tentu arah dan melucukan dari mereka yang hendak membodek atau mereka yang sudah jenuh dilihat umum sebagai gila-gila," kata beliau.

Dr Abdul Aziz sebelum itu menyifatkan tindakan Sultan Selangor campur tangan berhubung isu pemeriksaan gereja bukanlah suatu tindakan yang lazim.

Aziz dilaporkan berkata, sebagai Ketua Agama Islam di Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhak campur tangan, namun ia perlu dilakukan selaras dengan ajaran Islam.

Dakwaan hina Sultan: SKMM siasat prof, Mkini

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini memulakan siasatan terhadap pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari, dipercayai ekoran reaksinya terhadap titah diraja Sultan Selangor baru-baru ini.

"Seorang pegawai SKMM akan datang menemui saya di pejabat di Gombak jam 1030 (pagi) ini.

"Mungkin kerana desakan (kolumnis) Awang Selamat dalam MM (Mingguan Malaysia) semalam," katanya kepada Malaysiakini pagi ini.

Awang dalam kolumnya di akhbar Umno itu semalam berkata, ada pihak yang sepatutnya diberi tanggungjawab tidak membuat kerja dengan cekap, tegas dan berkesan.

Mengambil kesempatan menempelak kenyataan Aziz, Awang berkata isu sebegini sudah banyak kali dibangkitkan dan orang ramai bosan menunggu penyelesaiannya.

"Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia seperti biasa akan ada alasannya," tulis Awang lagi.

Ambil masa lama

Aziz memberitahu, sesi itu selesai kira-kira dua jam kemudian.

Selepas selesai memberikan keterangan, Aziz berkata, beliau dimaklumkan disiasat ekoran laporan terhadapnya yang dibuat pada Jumaat lepas.

Katanya, soalan yang diajukan padanya sekitar perkara peribadi dan kerjayanya selain ketepatan laporan Malaysiakini berhubung isu itu.

"Sesi berjalan dalam suasana tenang. Mereka tanya soalan berhubung peribadi dan kerjaya, dan bidang kajian saya.

"Mereka juga tanya soal-soal seperti telefon bimbit, kemahiran ICT (teknologi maklumat dan komunikasi) saya," katanya.

Menurut Aziz, sesi itu mengambil masa lama sebab ada perkara yang dijelaskannya berkali-kali dan ada perkara yang tidak diingati dan tidak pasti jawapannya.

Sementara itu, SKMM juga petang ini menyiasat seorang wartawan Malaysiakini Jimadie Shah Othman berhubung isu yang sama di pejabatnya di Kuala Lumpur.

Kenyataannya dirakamkan kira-kira 1 jam 30 minit mulai jam 3.30 petang oleh pegawai yang sama. -mk


Ulasan GB

Itu, blog-blog pencacai UMNO yang menyiarkan gambar dan video porno yang jelas bertentangan undang-undang, kenapa tiada siasatan dan tiada tindakan dari SKMM?

Tiada ulasan: