Selasa, 4 Oktober 2011

MCA guna hudud untuk tarik undi, jejas sokongan DAP

SIASAH DAILY


MCA, parti komponen Barisan Nasional yang tewas teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008 lalu kelihatan terdesak untuk meningkatkan kedudukan dalam BN apabila menjadikan hudud sebagai bahan utama kempen.

Parti Cina utama BN itu dilihat mengambil kesempatan daripada kontroversi yang tercetus dengan memperlihatkan diri sebagai penentang terkuat undang-undang Islam itu, dalam persaingannya dengan DAP, sebuah parti Cina dalam Pakatan Rakyat.

MCA sebelum ini mengugut untuk meninggalkan Umno sekiranya parti itu melaksanakan hudud, pendirian yang turut disuarakan oleh Gerakan, parti Cina yang kubu kuatnya Pulau Pinang ditawan oleh DAP dalam pilihan raya umum yang lalu.

Ugutan itu sesuatu yang jelas sekali bersifat retorik murahan untuk menarik perhatian, kerana Umno bersikap realisitik dan menyedari kedudukannya dalam komponen BN tidak membenarkannya melaksanakan undang-undang itu.

MCA kelihatan mahu menarik perhatian masyarakat Cina yang kini tertumpu pada DAP yang sedang bertembung dengan PAS berhubung isu hudud, dengan menunjukkan pendirian lebih keras terhadap hudud, dan pendekatan yang lebih berkesan berbanding DAP.

Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek dalam ucapan di perhimpunan agung ke-58 parti itu juga menggesa ahlinya menghukum semua parti PR dalam pilihan raya akan datang kerana agenda PAS mahu melaksanakan hudud.

Ugutan untuk tidak bersama Umno itu juga secara tidak langsung menjadi satu cabaran kepada DAP untuk meninggalkan PAS, sekutunya dalam PR yang bertegas mahu melaksanakan undang-undang itu.

Melalui akhbar The Star yang dikuasai MCA, isu hudud kelihatan dikemukakan sebagai berita utama, menarik perhatian ramai, terutama kumpulan sasaran pengundi Cina kepada isu tersebut.

Isu hudud boleh menjejaskan sokongan bukan Melayu kepada PR dan DAP, dan memberi faedah terus kepada MCA.

DAP sebelum ini menjadikan hudud dan isu berkaitan negara Islam sebagai isu pemutus (deal breaker) dalam hubungannya dengan rakan-rakan pakatan, meninggalkan dua gabungan pembangkang sebelum PR disebabkan isu negara Islam.

Walau bagaimanapun, manfaat besar yang diperolehi melalui PR menjadikannya lebih pragmatik dan terus kekal bersama PAS dan PKR, walaupun memperlihatkan posisi yang tegas.

DAP menerajui kerajaan negeri Pulau Pinang dan mempunyai kedudukan yang kuat di Selangor. Kedua-dua negeri ialah negeri maju yang menjadi pusat kegiatan ekonomi, termasuk pelaburan asing.

Chua turut mengecam DAP yang didakwa mengamalkan politik kaum yang sempit dengan hanya bertanding di kawasan Cina sehingga menjadikan kaum Cina terus di kem pembangkang.

MCA cuba mengemukakan kedudukannya dalam kerajaan BN sebagai lebih bermanfaat kepada orang Cina berbanding DAP dalam pembangkang.

Kedudukan MCA dalam BN selepas Pilihan Raya Umum ke-13 bakal bergantung kepada prestasinya memenangi kerusi Cina.

Kekalahan teruk MCA dalam pilihan raya umum lalu menjadikan BN dikuasai oleh Umno. Parti Melayu yang menguasai BN itu kemudian dilihat bersendirian sejak 2008, dan kurang mendapat sokongan parti komponen lain dalam berdepan pelbagai isu.

Tiada ulasan: