Ahad, 16 Oktober 2011

Impian nasi lemak: Najib vs Kuala Lumpur

Ismail Dahlan, Malaysia Chronicle


Perdana Menteri Najib Razak bersarapan nasi lemak di Village Park di Damansara Utama Ahad lepas.

Kelihatannya ramai orang mahu bergambar dengan beliau sehingga dia tidak dapat makan dengan tenang. Tidak jelas berapa ramai di antara mereka yang diupah oleh penasihat PR beliau.

Seorang lelaki menghampirinya dan berkata bahawa ini adalah belanjawan yang terbaik yang pernah dibentangkan. Tidak jelas samada lelaki itu sedang menyindir ataupun dia seorang yang bodoh.

Keramahan palsu

Kelihatannya, didorong oleh acara ini, Najib terasa untuk menggalakkan BN WP untuk memenangi semula Kuala Lumpur. Memenangi semula Kuala Lumpur katanya, akan membuktikan BN masih disokong bukan sahaja oleh rakyat di kampung tetapi juga oleh rakyat di bandar. Jelaslah Najib tidak dapat membezakan di antara bukti empirical dan anekdot.

Masalah dengan hujah Najib ialah BN sememangnya hanya disokong oleh rakyat di kampung. Dan BN tidak akan menang semula kerusi-kerusi parlimennya di Kuala Lumpur.

Penduduk Kuala Lumpur tidak mendapat banyak peluang pada setiap pilihanraya umum. Di mana rakyat-rakyat di kawasan lain dapat mengundi dua kali, satu untuk menentukan wakil mereka di Parlimen dan satu untuk menentukan wakil mereka di peringkat negeri, penduduk KL hanya dapat satu undi. Oleh itu penduduk KL tidak ada suara dalam siapa yang menguruskan pentadbiran local.

Malah, KL diurus oleh DBKL yang tidak cekap, yang tidak mendengar atau mengambil peduli tentang rakyat KL. Ketua DBKL dengan menggelar dirinya sebagai Datuk Bandar, dipilih, bukan diundi. Dia selalunya adalah seorang pegawai kerajaan yang di ambang persaraan dan tidak mempunyai sebab untuk perihatin dengan pandangan penduduk KL. Tidak kira betapa tidak cekapnya dia, dia tidak boleh dilucutkan atau diundi keluar oleh rakyat KL. Dia hanya dikuasai oleh Menteri Wilayah Persekutuan, seorang ahli Kabinet Persekutuan.

Dalam keadaan sekarang, Raja Nong Chik, Menteri WP, bukanlah MP dari Kuala Lumpur. Malahan, dia bukanlah seorang MP pun. Dia hanya berada di sana kerana dilantik oleh Perdana Menteri; dalam kebijaksanaannya yang boleh dipertikai. Maka itulah dia, dua individu yang mengurus Kuala Lumpur adalah terpisah dan tidak mewakili penduduk Kuala Lumpur.

Pilihanraya local council harus ada di KL

Jawatan Datuk Bandar dan councilor mestilah diundi; tiada lainnya lagi. Penduduk KL mesti diberi semula hak mengundi, dan pengurusan DBKL yang tidak cekap harus diberhentikan.

Populasi Kuala Lumpur lebih tinggi daripada Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan, Melaka atau Pahang. Tetapi ia diurus dengan teruk oleh dewan bandaraya yang di bawah telunjuk Kerajaan Persekutuan BN. Rakyat KL haruslah dibenarkan membuat keputusan mengenai pentadbirannya seperti mana rakyat Malaysia yang lain.

Keadaan pengurusan sekarang ini tidak boleh dipertahankan. Bukti siapa yang penduduk KL mahu untuk mewakilkan mereka hanya dapat ditunjukkan melalui pilihanraya parlimen. Terdapat 11 kerusi parlimen di Kuala Lumpur. Dalam pilihanraya tahun 2008, penduduk KL memilih Pakatan 10 daripada kerusi-kerusi tersebut. Maka Pakatanlah wakil penduduk KL yang sahih.

Walau bagaimanapun, tiada seorang pun daripada anggota di DBKL datang daripada orang-orang Pakatan. Malah, mereka semua adalah balaci BN dari UMNO, Mca dan MIC. Mereka datang daripada parti yang telah ditolak oleh rakyat Kuala Lumpur. Keinginan rakyat dipijak oleh but BN. Menambahkan garam pada luka, DBKL tidak menghiraukan MP Pakatan da tidak mengendahkan rekomendasi-rekomendasi mereka.

Tidak tahu apa KL mahu

Dan sekarang Najib berani pula berkata BN WP akan memenangi semula Kuala Lumpur. Ia tidak akan berlaku selagi KL diurus dengan cara sedemikian rupa. Dan ia tidak akan berlaku sehingga Najib mengambil peduli masalah rakyat Bandar yang termasuk:

> Pembasmian rasuah yang berleluasa.

>Memastikan kebebasan dan integriti institusi-institusi awam, seperti kehakiman, SPRM dan Suruhanjaya Pilihanraya.

>Penubuhan IPCMC untuk mengelakkan salah laku polis, satu kejadian yang terlihat lagi sewaktu perarakan hijau di Kuantan Ahad lepas.

>Pendakwaan orang-orang yang korup, termasuklah orang yang sedang atau pernah berjawatan di jawatan tinggi, tetapi tidak didakwa dan malah tidak disoal siasat.

>Kebebasan media

>Kebebasan bersuara.

>Pilihanraya yang bersih dan adil.

Najib tidak akan dan tidak dapt menunaikan satu pun daripada permintaan-permintaan di atas. Dan beliau tidak dapat membeli penduduk Bandar dengan RM500 berdasarkan belanjawan yang tidak bertanggungjawab dan tidak mandiri yang akan membawa Malaysia ke defisit yang merbahaya.

Maka Najib tidak akan mendapat undi orang bandar.

Dan beliau tidak akan menag semula Kuala Lumpur.- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: