Isnin, 3 Oktober 2011

Hudud: Kelantan gerakkan agensi k'jaan, organ parti

MALAYSIA KINI


Kelantan akan menggerakkan agensi kerajaan negeri dan organ parti bagi menjelas dan meningkatkan kefahaman berhubung pelaksanaan hukum hudud, terutamanya kepada masyarakat bukan Islam, kata exconya Dr Mohamed Fadzli Hassan.

Dr Mohamed Fadzli berkata, langkah itu akan dimulakan pada 8 Oktober depan melalui seminar bertajuk "Keharmonian Masyarakat Majmuk: Pengalaman Kelantan" di Pantai Cahaya Bulan, dekat Kota Bharu.

azlanSelain wacana dengan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, peserta berpeluang mendengar pembentangan pemimpin PAS dan ahli akademik termasuk bukan Islam, kata Dr Mohamed Fadzli.

Antara pembentang terlibat pendakwah Dr Ann Wang Seng dan Shah Kirit Kakulal Govindji serta ahli akademik Prof Viveka Sri A Rajaretinam dan Dr Wong Chin Huat.

Sementara itu, Dr Mohamed Fadzli berkata, laporan bahawa pemimpin Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) tidak dipanggil berbincang atau diberikan penjelasan mendalam mengenai pelaksanaan hudud sebagai tidak tepat dan lari maksudnya.

Katanya, laporan Mingguan Malaysia - edisi Ahad Utusan Malaysia - jika dibandingkan dengan sebuah akhbar tempatan jelas berbeza.

"Sebelum DHPP dinaikkan taraf menjadi salah satu sayap peting PAS, Kelab Penyokong PAS di kalangan masyarakat bukan Islam sangat faham akan matlamat perjuangan PAS untuk melaksanakan keseluruhan syariat Islamiyah termasuk juga hukum hudud," katanya.

Khabar angin DHPP bakal bubar

Malah, tambahnya, ada di kalangan pimpinan DHPP sendiri meminta hudud dilaksanakan menggantikan undang-undang jenayah sedia ada kerana ia diyakini lebih adil dan berkesan menyelesaikan jenayah.

azlanSehubungan itu, katanya, tidak patut timbul soal DHPP tidak faham dengan sikap PAS kerana keseluruhan ahli DHPP didakwa sudah sedia maklum dan faham matlamat perjuangan PAS.

Dr Mohamed Fadzli berkata, isu tidak dibawa berbincang juga tidak berbangkit kerana Enakmen Jenayah Syariah Kelantan 1993 diluluskan pada tahun 1993 lagi.

Mingguan semalam melaporkan wujud 'cakap-cakap' bahawa kepimpinan DHPP amat kecewa dan hilang kepercayaan kepada pemimpin tertinggi PAS dan mengancam meninggalkannya beramai-ramai.

pas 2007 muktamar 020607 hu pang chowMingguan juga melaporkan Ketua DHPP Hu Pang Chow (kiri) sebagai berkata, dalam politik tidak ada sesuatu yang pelik dan banyak perkara boleh berlaku.

"Saya tidak tahu apa yang berlaku dalam PAS sekarang. Saya tidak dipanggil untuk berbincang mengenai hudud ini, di Pantai Timur isu hudud tidak menjejaskan PAS kerana bukan Islam adalah minoriti tetapi kalau di Pantai Barat ya, malah saya mendapat terlalu banyak panggilan telefon mengenai isu ini.

"Masa depan DHPP saya tidak tahu tetapi dalam politik apa pun boleh berlaku. Kalau bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Nakhaie Ahmad boleh keluar PAS, jadi tidak ada sesuatu yang pelik dalam politik," beliau dipetik sebagai berkata.

Hu diminta mengulas mengenai khabar angin bahawa DHPP akan dibubarkan sebagai tanda tidak puas hati dengan kepimpinan PAS.

Tiada ulasan: