Jumaat, 28 April 2017

Kepimpinan baru Pemuda PAS gabung tiga golongan

Oleh Shuhaniza Said dan Ainor Rahim
Post Pic


ALOR SETAR: Ketua baru sayap Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi hari ini mengumumkan kepimpinan baru sayap itu membariskan gabungan tiga kelompok terpenting dalam parti.

Katanya, gabungan golongan agama, profesional dan aktivis akan bersama-sama menerajui sayap itu dalam misi utama untuk mempertahankan Kelantan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

"Kepimpinan baru ini menggabungkan antara tiga kelompok penting dalam PAS iaitu kelompok profesional, agama dan aktivis.

"Dan daripada keseluruhan exco-exco, tiga daripadanya ialah dari Kelantan dan paling ramai. Ia signal perwakilan supaya Pemuda memberi tumpuan untuk pertahan PAS di Kelantan dalam PRU akan datang Insya-Allah," katanya dalam sidang media sebentar tadi.

Khalil diumumkan menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua Pemuda menggantikan Nik Abduh Nik Aziz pada pemilihan kali ini.

Mengulas keputusan Muktamar Pemuda sebentar tadi yang meluluskan usul putus tahaluf siyasi dengan PKR, Khalil berkata, ia adalah signal daripada perwakilan agar kepimpinan tertinggi membuat keputusan mengenai hala tuju hubungan kedua-dua parti itu dengan segera.

"Kita PAS ini menggabungkan konsep Islam dan demokrasi. Dari segi Islamnya kita punya institusi paling tinggi iaitu Majlis Syura Ulama (MSU).

"Daripada sudut demokrasi pula kita dengar pndangan ahli di bawah, kerana itulah ia beri signal agar MSU buat satu keputusan mengenai tahaluf dgn PKR pada PRU akan datang," katanya.

Khalil bagaimanapun menegaskan, sama ada usul berkenaan akan diterima MSU atau sebaliknya, ia tidak wajar ditafsirkan, sehinggalah keputusan muktamad diputuskan.

"Itu kita akan lihat. Saya kira ia akan dibentang dan dibahas pada Ahad insya-Allah. Ia tak perlu ditafsir, jelas sebagaimana hasrat perwakilan mahu supaya PAS khususnya MSU fikir PAS dengan PKR," katanya lagi.



Tiada ulasan: