Selasa, 24 Mei 2016

Dua Pendaki UTM Berjaya Takluk Puncak Everest

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
JOHOR BAHARU: Dua belia yang masing-masing merupakan mahasiswa dan lepasan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, berjaya menakluk puncak gunung tertinggi di dunia, Gunung Everest pada pukul 11.45 pagi waktu tempatan, Isnin.

Naib Canselor UTM, Prof Datuk Dr Wahid Omar berkata kedua-dua pendaki itu adalah Mohd Farul Aidib Mahamad Yusoff, 22, pelajar tahun dua Fakulti Pengurusan dan Azim Afif Ishak, 28, lepasan UTM yang kini menjadi jurulatih Mohd Farul. 

"Mereka berangkat ke Tibet pada April lepas dan sepanjang di sana, mereka mendapatkan khidmat seorang sherpa untuk membimbing mereka. 

"Mereka mendaki dari Tibet dan memulakan pendakian ke puncak itu dari Kem 3 pada pukul 11.45 malam semalam," katanya menerusi kenyataan pada Isnin. 

Wahid yang turut mengucapkan tahniah atas kejayaan itu berkata pencapaian itu dikecapi hasil sokongan dan dorongan semua pihak termasuk penasihat projek pendakian iaitu Pro Canselor UTM, Tan Sri Dr Salleh Mohd Nor. 

Beliau berkata, kedua-dua pendaki itu dijangka pulang ke tanah air pada awal bulan depan dan warga UTM berharap mereka tiba dengan selamat. -Bernama

Tiada ulasan: