KUALA LUMPUR: Walaupun ramai penganalisis memberi nasihat kepada pemegang saham minoriti Malaysian Airline System Bhd (MAS) untuk menerima tawaran RM1.4 bilion daripada Khazanah Nasional Bhd, sesetengah pihak mencadangkan mereka perlu meminta lebih, kerana syarikat penerbangan itu memiliki aset tanah dan harta lain yang mungkin bernilai sehingga RM6 bilion.
Sementara menunggu laporan daripada
penasihat bebas, AmInvestment Bank Bhd, pemegang saham minoriti mungkin
telah mendapat tawaran yang yang rendah, kerana MAS duduk di atas
simpanan tanah yang besar dan berharga, dan aset yang berpotensi
meningkatkan nilai buku bersihnya, yang berjumlah RM12. 91 bilion pada
31 Disember 2013.
Walaupun harga tawaran 27 sen adalah
melebihi aset bersih MAS bagi seunit saham sebanyak 19 sen sehingga 30
Jun, hakikatnya ialah aset-aset ini adalah berdasarkan kepada nilai buku
dan tidak dinilai semula.
RHB Research menasihati pemegang saham
minoriti untuk menerima harga tawaran untuk mengelakkan saham mereka
cair lagi, dan mereka berpeluang untuk melabur semula MAS sebaik sahaja
ia kembali untuk penyenaraian semula, yang disasarkan dalam tempoh tiga
hingga lima tahun.
Walau bagaimanapun, soalan yang penting
ialah sama ada pemegang saham minoriti, terutamanya pelabur lama, harus
menerima tawaran Khazanah yang kononnya rendah, walaupun dengan meminta
lebih banyak, mereka boleh menghadapi pencairan lanjut dalam pegangan
mereka. Badan pelaburan kerajaan itu telah menyatakan bahawa untuk
menjalankan pelan penstrukturan semula, ia perlu mengambil alih kawalan
penuh syarikat penerbangan yang dilanda masalah itu dan menswastakannya.
Sebagai cabang pelaburan kerajaan,
Khazanah perlu menerajui dalam memastikan pemegang saham minoriti lama
MAS diberi ganjaran yang setimpal. Walaupun harga saham mungkin tidak
akan dapat mencapai paras tertinggi sebelum ini, Khazanah harus
mempertimbangkan membayar harga yang lebih baik untuk mengambil alih
MAS, disebabkan aset-asenya yang berharga.
"Pemusnahan nilai sebanyak RM10 bilion
dalam tempoh 10 tahun yang lalu bukannya berpunca dari pemegang saham
minoriti yang telah mengekalkan saham mereka dan mengambil bahagian
dalam banyak isu-isu hak. Sebaliknya, pihak pengurusan yang telah
menggagalkan syarikat itu. Tawaran itu perlu adil," kata seorang
pemegang saham.
Malah ahli perniagaan, Tan Sri Ananda
Krishnan turut membayar nilai premium yang adil, 22.9% apabila beliau
membuat tawaran sebanyak RM4.20 bagi setiap unit saham, untuk
menswastakan Astro pada tahun 2010. Harga tawaran itu adalah hampir
dengan harga penyenaraiannya pada bulan Oktober 2003, RM4.06.
Untuk menswastakan MAS, Khazanah
memerlukan penerimaan 100% dan barulah Akta MAS akan ditubuhkan.
Khazanah, yang mempunyai kepentingan 69.4% dalam MAS, telah mengemukakan
cadangan untuk menswastakan MAS dan menarik balik penyenaraiannya pada
akhir tahun.
Suatu undang-undang baru yang dinamakan
Rang Undang-Undang MAS akan dibentangkan di Parlimen sebelum Julai tahun
depan, bagi memudahkan penghijrahan operasi MAS yang sedia ada ke dalam
sebuah syarikat baru (Newco), yang akan mengambil alih operasi syarikat
penerbangan itu pada 1 Julai tahun depan.
Khazanah tidak boleh mengundi dalam
mesyuarat agung tergemparnya, memandangkan ia adalah pihak yang
berkepentingan, dan pemegang saham institusi memiliki hanya kurang
daripada 4% dalam MAS.
Sekiranya langkah penswastaan gagal,
tidak akan ada apa-apa suntikan modal baru dari Khazanah dan syarikat
penerbangan itu mungkin akan diisytiharkan bankrap, yang mungkin bukan
suatu idea yang buruk, walaupun kes-kes bankrap boleh menjadi panjang.
Langkah bankrap bukan satu-satunya pilihan yang dimiliki, kerana terdapatnya rancangan pembubaran secara sukarela (MVL).
FocusM melaporkan pada awal bulan Ogos
bahawa Khazanah telah mempertimbangkan MVL, yang merupakan pembubaran
syarikat yang masih mampu membayar hutang, di mana pengarah-pengarahnya
perlu menyatakan pendapat bahawa syarikat itu akan dapat membayar
hutangnya secara penuh dalam tempoh 12 bulan dari permulaan penutupan.
Pada asasnya, tidak kira apa, aset
syarikat penerbangan itu masih boleh dijual pada harga pasaran dan
berpotensi mendapatkan lebih dana daripada yang diperlukan untuk
memulihkan syarikat itu.
Lagipun, Khazanah agak yakin dapat memulihkan
syarikat penerbangan itu dalam tiga hingga lima tahun, dengan pelaburan
sebanyak RM6 bilion.
Pada masa ini, satu langkah di bawah
pelan pemulihan MAS adalah untuk menyatukan ibu pejabatnya dengan
memindahkan ibu pejabat dan operasinya dari Subang ke KLIA.
RHB Research berkata langkah itu akan
menjimatkan kos logistik dan meningkatkan keadaan kerja bagi keseluruhan
pekerjanya. Ini juga boleh membuka jalan untuk MAS menjual simpanan
tanahnya di Subang.
Kompleks pejabat MAS di Lapangan Terbang
Sultan Abdul Aziz Shah, yang terletak di atas sebidang tanah
persekutuan berkeluasan 42.9 hektar, mungkin bernilai lebih daripada
nilai buku bersihnya, RM199.41 juta. 32 buah bangunan pejabat dan
bengkel yang membentuk kompleks pejabat MAS berusia dari 15 hingga 42
tahun.
Walaupun kompleks pejabat MAS itu adalah
salah sebuah bangunan yang telah dilupuskan pada tahun 2002 di bawah
sebuah langkah pelupusan aset yang dilakukan bagi mengumpul RM6.1 bil,
ia masih disenaraikan sebagai hartanah MAS dalam laporan tahunannya bagi
tahun 2013.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan