Sabtu, 16 April 2011

DAP sapu 12 kerusi, kalahkan George Chan

THE MALAYSIAN INSIDER

KUCHING — DAP memenangi 12 daripada 15 kerusi yang ditandingi pada pilihan raya negeri Sarawak kali ini dengan muncul parti komponen Pakatan Rakyat memperoleh kerusi terbanyak.

Malah parti itu juga mencatatkan kejutan besar kali ini apabila calonnya Ling Sie Kiong menewaskan Presiden SUPP Tan Sri George Chan di kerusi Piasau dengan majoriti 1,590 undi.

Ling memperoleh 5,998 undi untuk menewaskan Chan yang hanya menerima 4,408 undi. Undi rosak adalah sebanyak 73.

Kekalahan Chan dilihat sebagai satu kejutan memandangkan Ling, peguam berusia 28 tahun, merupakan muka baru dan hanya menjadi ahli seumur hidup DAP Julai lalu.

Menurut sumber-sumber DAP, kerusi yang dimenangi mereka ialah Padungan, Pending, Kota Sentosa, Batu Kawah, Repok, Meradong, Bukit Assek, Dudong, Pelawan, Kidurong, Piasau dan Pujut.

“Buat sekarang, nampaknya DAP akan memperoleh kemenangan di 10 kerusi (dan) tiga lagi untuk dimenangi. Nampaknya dua lagi akan kalah,” kata Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Zairil Khir Johari dalam mesej Twitter.

Chan menjadi wakil rakyat sejak 1983 bagi kerusi Piasau.

Beliau merupakan timbalan ketua menteri Sarawak sejak 9 September 1996 dan presiden SUPP bermula 1997.

Salah seorang anaknya, Anisa Chan berkahwin dengan anak Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman.

Krian, Ba’kelalan dan Batu Lintang dimenangi PKR manakala Bukit Assek, Piasan, Kota Sentosa, Pujut, Padungan dimenangi DAP.

Tiada ulasan: