Khamis, 28 April 2011

Anwar : Najib Bergantung Kepada "Politik Lucah" Untuk Menang PRU

Ditulis oleh Hadri Yaziz

KUALA LUMPUR : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menegaskan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menggunakan fitnah video lucah sebagai modal politik untuk melemahkan pembangkang.

"Strategi utama Najib ialah mengguna video lucah, institusi awam dan media seperti Utusan Malaysia, Agenda Daily dan Tv3 untuk mengaibkan. Mereka tak boleh lawan kita di atas isu polisi. Jadi dia terpaksa gunakan politik lucah," kata Anwar selepas member kenyataan tambahan kepada polis di Ibu pejabat Dang Wangi Kuala Lumpur petang tadi.

Anwar berkata Najib memperalatkan media arus perdana untuk berkelakun biadap semata-mata bagi mengembar-gemburkan fitnah yang ditabur.

Pada sidang akhbar itu, wartawan TV3 sekali lagi cuba mendapatkan reaksi Anwar bersabit isu jam Omega dan sama ada Ketua Pembangkang itu akan menyerahkan DNA kepada pihak polis.

"DNA apa yang kamu mahu mahu? Jangan biadap dengan saya. Tanya soalan lain," tegas Anwar kepada wartawan itu.

Wartawan berkenaan kemudian cuba mendapatkan reaksi Anwar terhadap cabaran ahli perniagaan Shazryl Eskay supaya hadir bersamanya melafazkan sumpah laknat bersabit isu video lucah.

Anwar yang sebelum ini bersetuju isu itu ditangani mengikut hukum qazaf , bertanya sama ada wartawan itu faham hukum haram sumpah laknat namun tidak mendapat respon.

"Hukum mana suruh angkat sumpah? Tak boleh jawab, tak payah,” Anwar memberitahu wartawan itu sekali lagi.

Anwar berkata orang yang membuat sumpah laknat seharusnya memeriksa diri sama ada beliau bebas daripada dosa besar untuk membuat tuduhan terhadap pihak lain dan melafazkan sumpah itu.

Dua tokoh agama – Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dan Badrulamin Baharom berkata cara terbaik menyelesaikan isu video lucah adalah mengikut syarak Islam iaitu dengan menfailkan pertuduhan qazaf.

“Kalau semua orang boleh bersumpah (laknat) saja, ramai orang yang boleh melakukannya. Takut apa sumpah ini,” kata Datuk Harunsani kepada TvSelangor.

“Selepas dia membuat tuduhan orang itu berzina, dia perlu kemukakan bukti bukannya bersumpah.

Dia tuduh orang berzina itu maknanya Qazaf, qazaf ini bukan bersumpah tetapi kena bawa bukti,” tambah beliau.

Pada sidang medianya, Anwar turut menggesa Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar untuk menyiasat pembabitan anggota badan itu dalam penyebaran video lucah oleh gadingan Datuk T.

Gadingan Datuk T merangkumi Eskay, Pengerusi Risda Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari Perkasa Shuib Lazim.

Anwar berkata mustahil bagi Datuk T melakukan jenayah tersebut tanpa perlindungan dari pihak polis.

Justeru beliau sekali lagi bertegas agar polis mengambil tidakan terhadak trio Datuk T kerana secara terang melakukan intimidasi jenayah bermotifkan politik.

"Mana ada orang boleh sebar secara terang kalau tiada kalau polis tak ambil bahagian," jelas beliau.

Tiada ulasan: