Jumaat, 30 April 2010

1Malaysia gagal raih undi Cina


mustafa_ali_bernama Oleh Rahmah Ghazali


KUALA LUMPUR: Walaupun Barisan Nasional memenangi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor tetapi masih ada yang merisaukan pakatan pemerintah iaitu mengenai pengundi Cina.

Setiausaha agung PAS Datuk Mustapha Ali berkata, 70 peratus pengundi Cina telah mengundi calon PKR Datuk Zaid Ibrahim memberikan isyarat jelas mereka tidak terpesona dengan konsep 1Malaysia ciptaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Mereka fikir konsep 1Malaysia yang dicanangkan oleh pemimpin BN memalukan tidak seperti konsep keadilan Pakatan Rakyat ," Mustapha memberitahu wartawan di ibu pejabat parti itu di sini baru-baru ini.

Beliau juga merasa pengundi bosan dengan krisis kepimpinan MCA dan isu perkauman yang dimainkan oleh Umno.

"Mereka mungkin kecewa dengan (kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya merujuk kepada kenyataan kontroversi "Saya Melayu pertama, Malaysia kedua" mengejutkan ramai kaum minoriti di negara ini.

Dalam pilihanraya kecil itu, ramai pengundi Cina mengundi pembangkang terutama di bandar utama seperti Kalumpang, Kuala Kubu Baru dan Rasa.

Tiga alasan utama Pakatan kalah

Mustapha berkata, BN memfokuskan tiga kawasan utama untuk melemahkan kekuatan PKR iaitu peneroka Felda, Orang Asli dan orang India di estet.

"Di Felda, kita boleh kata 60 peratus mengundi BN dan berikutan penempatan semula Orang Asli di mana saluran mengundi satu tempat, jentera parti dapat mengawal mereka dengan mudah.

Begitupun, PKR masih menembusi kawasan bandar dan pinggir bandar Melayu di kubu kuat Umno terutama di Hulu Bernam.

"PKR menerima undi lebih banyak dari BN di kawasan ini tetapi di kawasan Felda merupakan simpanan tetap kepada mereka ketika pilihanraya," katanya.

Mustapha berkata sebagai contoh, penyokong Melayu di Felda Sungai Buaya berpaling arah kepada BN apabila kerajaan mengumumkan pembinaan lebuhraya bertingkat di kawasan itu selepas menunggu 15 tahun.

Ini bermakna pemaju yang mengambil tanah dari bekas peneroka masih boleh membayar baki pampasan yang begitu lama tertunggak.

Tiada ulasan: