Selasa, 29 September 2009

Biar Ibrahim Ali jadi 'kupang tembaga'

Mohd Sabri Said


PERMATANG PAUH : Keceluparan Ahli Parlimen Pasir Mas, Kelantan, Dato' Ibrahim Ali yang kini sedang bertikam lidah dengan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat ada hikmahnya kata, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat,Mohamad Sabu.

"Siapa tidak kenal Ibrahim Ali yang suka melompat parti dan termahsyur dengan bila bagi betis dia hendak peha walhal perjuangannya tidak lagi releven dengan politik semasa. Tambahan lagi kerusi bebas yang dimenanginya atas lambang PAS pada pilihanraya umum ke-12 lalu adalah restu Menteri Besar sendiri yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri.

"Biar dia terjun dengan labu-labunya kerana itu yang dia mahu. Dia seorang yang tidak tahu berterima kasih bahkan melawan dengan begitu celupar sekali. Itu satu hikmah kerana selepas ini jika dia bertanding juga atas tiket bebas sama ada kunci ke.. bas ke.. pasti kalah, " terangnya.

Menurutnya,sewajarnya Ibrahim Ali bersama Pakatan Rakyat selepas kemenangan di Pasir Mas itu bukan menyendiri atas tiket bebas kononnya untuk memperbetulkan mana yang salah tidak kira parti mana sekali pun dalam parlimen.

Biarpun kata Mohamad, beliau acapkali bertegang leher dengan kepimpinan BN mengatakan kebenaran tetapi perjuangannya bukan kerana menjagai hak malahan perjuangannya lebih kepada pentingkan populariti.

Tetapi beliau yakin pada pilihanraya umum akan datang Menteri Besar Kelantan itu akan berhati- hati memberi mandat pada sesiapa yang dipilih sebagai calon terutamanya membabitkan penggunaan lambang bulan purnama.

"Tengoklah nanti apa akan jadi padanya bila kalah pilihan raya. Umno pun tidak layan, PAS tidak bagi peluang kedua, KeADILan pun macam tu, DAP pun turut menolak perjuangan lompat melompat dia akan jadi 'kupang tembaga' bersendirian tanpa kawan, " jawabnya

. Pertikaman lidah berlaku apabila Menteri Besar Kelantan menasihati Ibrahim supaya kosongkan kerusi Pasir Mas kerana telah mengkhianati pengundi di situ apabila memberinya kemenangan untuk menyuarakan kebenaran bukan mencerca PAS dengan berbagai tuduhan yang kadang- kadang kenyataanya boleh meruntuhkan akidah.

Selepas teguran tersebut, Ibrahim Ali terus melatah dengan mendesak Menteri Besar Kelantan berundur kerana faktor tua, selalu sakit dan memberi peluang orang lebih muda menerajui Kelantan.

Bukan itu sahaja malahan beliau juga mengatakan 10 sebab kenapa Dato' Nik Aziz perlu letak jawatan sebagai Menteri Besar. - mks. _

Tiada ulasan: