Isnin, 16 Mac 2009

Peluang PRS ukur sokongan kaum Dayak di Batang Ai

Joseph Tawie


Analisis Pilihanraya kecil Batang Ai pada 7 April depan memberi peluang kepada Parti Rakyat Sarawak (PRS) - yang cuba menonjolkan imejnya sebagai sebuah parti orang Dayak - untuk mengukur sokongan masyarakat tersebut terhadapnya.

Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai bukan sahaja merupakan kawasan majoriti kaum Iban, tetapi juga juga pernah menjadi tapak Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) yang telah berkubur.

PRS didaftar pada 21 Oktober 2004 oleh pemimpin yang joseph salang anak gandum 01turut terbabit dalam pembubaran PBDS apabila mereka mencabar Daniel Tajem dan Joseph Salang dan kumpulan mereka untuk menguasai parti itu dalam mesyuarat perwakilan pada 2003.

Perebutan kuasa itu telah mengakibatkan parti itu mempunyai dua presiden, dua kumpulan majlis tertinggi dan dua ibupejabat.

Dan oleh itu krisis tersebut tidak dapat diselesaikan, maka Pendaftaran Pertubuhan telah membubarkan parti tersebut - dan ia berlaku pada hari PRS ditubuhkan.

Di peringkat awalnya, PRS berdepan dengan masalah untuk menarik bekas anggota PBDS - yang berjumlah hampir 200,000 - menyertai parti tersebut.

Mereka menyalahkan pemimpin PRS seperti James Masing, Sng Chee Hua, Sidi Munan, Dublin Unting Ingkot (bekas Adun Barang Ai), Joseph Entulu dan Wilfred Nissom sebagai bertanggungjawab terhadap pembubaran PBDS.

Ketika kaum Dayak menolak PRS, kaum bukan Dayak pula beramai-ramai menyertainya, dan jumlah mereka kini mencecah separuh daripada ahli parti tersebut.

Ujian pertama bagi PRS ialah pilihanraya negeri 2006 di mana ia bertanding di sembilan kerusi majoriti Dayak.

PRS menang lapan daripadanya dengan majoriti selesa, tetapi kalah kerusi Ngemah kepada calon bebas. Namun begitu, kekuatan PRS dianggap belum teruji sepenuhnya.

Selepas pilihanraya tersebut, PRS dilanda krisis kepimpinan, sama seperti yang berlaku kepada PBDS dahulu.

james jemut masingKali ini krisis tersebut adalah antara Masing dengan timbalannya, Sng Chee Hua selepas Masing memecat pemegang jawatan yang merupakan penyokong Sng.

Mereka termasuklah setiausaha agung, Sidi Munan; bendahari agung, Clement Eddy; timbalan ketua penerangan, Earnest Chua dan timbalan setiausaha agung, Larry Sng.

Tiada ulasan: