Ahad, 15 Februari 2015

Farmasi Agih Ubat Kepada Pesakit Jika Cadangan Dipersetujui


Oleh: CHRISTINA CHIN


Gambar hiasan
 
 
PETALING JAYA: Selain mendapatkan ubat-ubatan dari klinik swasta, pesakit boleh mendapatkannya dari farmasi jika Kementerian Kesihatan menerima cadangan sistem 'Doktor mendiagnosis, ahli farmasi mengagih ubat'.

Walaupun sistem ini boleh menyebabkan beberapa kesulitan kepada pesakit, ahli farmasi berkata ia akan membantu menurunkan harga ubat dan memberikan doktor lebih akses untuk menetapkan lebih banyak ubat-ubatan.

Difahamkan bahawa beberapa doktor dan ahli farmasi telah mengadakan beberapa perbincangan mengenai isu ini sejak tahun lepas dan mereka merancang untuk bertemu Menteri Kesihatan tidak lama lagi.

Mereka diwakili oleh Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Persatuan Gabungan Pengamal Perubatan Malaysia, Persatuan Perubatan Islam Malaysia, Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) dan Persatuan Farmasi Komuniti Malaysia (MCPG).

Menurut Presiden MCPG Wong Sie Sing, lima organisasi tersebut, pada mesyuarat terakhir mereka 8 November lalu, secara dasarnya bersetuju supaya agihan ubat-ubatan dilaksanakan oleh ahli farmasi.

Wakil-wakil ahli farmasi kemudian bertemu  Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada 26 November.

Beliau berkata wakil daripada dua profesion itu bertemu untuk merumuskan satu rangka masa bagi memperkenalkan sistem baharu, sambil menambah: "Saya berharap ia dapat dilaksanakan menjelang April." Perbahasan mengenai isu itu telah berjalan dari seawal 2008.

"Jika ahli farmasi dibenarkan untuk membuat pengagihan, doktor akan mempunyai lebih 10 kali akses ubat-ubatan untuk ditetapkan berbanding apa yang ada dalam stok mereka. Ini akan memberi manfaat kepada pesakit, " kata Wong.

MCPG mewakili lebih 2,000 farmasi komuniti yang menggaji kira-kira 2,500 ahli farmasi.

Presiden MPS Datuk Nancy Ho berkata pesakit akan menerima kaunseling lanjut daripada sebuah lagi kumpulan penjagaan kesihatan  profesional yang terlatih jika ahli farmasi ditetapkan untuk memberikan ubat-ubatan.

"'Periksa dan seimbang' akan mengurangkan kesilapan preskripsi dan pendispensan. Pemisahan dispensi adalah mengenai pengurusan perubatan profesional dan hanya ahli farmasi yang dilatih dalam amalan khusus ini. Kita tahu segala-galanya tentang nilai penyembuhan sesuatu ubat dan kemungkinan bahaya, "katanya.

Presiden MMA Dr H. Krishna Kumar mengesahkan bahawa persatuan telah bermesyuarat mengenai sistem baharu yang dicadangkan tetapi berkata setakat ini tiada sebarang persetujuan dilakukan.

Dr Noor Hisham mengesahkan bertemu dengan wakil-wakil ahli farmasi dan berkata mereka membincangkan tentang mengintegrasikan dan menyatukan Akta Farmasi.

Sambil menyatakan bahawa tiada sebarang keputusan dibuat, beliau menegaskan bahawa keutamaan utama kementerian adalah untuk memastikan kualiti dan keselamatan.

Tiada ulasan: