Selasa, 14 Oktober 2014

ROS digesa isytihar segera status CEC DAP


Ramesh Rao (kanan) menunjukkan kenyataan DAP yang di akaun twitter lidah rasmi parti itu di pekarangan ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian Online oleh NIZAM ZAIN Ramesh Rao (kanan) menunjukkan kenyataan DAP yang di akaun twitter lidah rasmi parti itu di pekarangan ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian Online oleh NIZAM ZAIN
 
 
PUTRAJAYA - Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) digesa mengisytiharkan segera status terkini Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP selepas agensi itu masih ‘berdiam diri’.

Pengerusi Pertubuhan Minda dan Sosial Priharin, Ramesh Rao berkata, ROS perlu mengambil tindakan tegas apabila DAP mengeluarkan kenyataan yang mendahului keputusan ROS dan Jabatan Peguam Negara dalam portal lidah rasmi dan akaun Twitternya pada 7 Oktober lalu.

"Selepas DAP mengisytiharkan kononnya CEC adalah sah dari segi undang-undang, dan lepas tiga hari ROS sendiri memberitahu yang ia belum disahkan lagi.

"Bila ROS sudah sahkan perkara itu, tiba-tiba dalam portal RoketKini mengatakan ROS seolah-olah cuba pinggir Pejabat Peguam Negara.

"Persoalan saya kepada ROS ialah adakah kenyataan DAP yang itu halal datang dari Pejabat Peguam Negara ataupun ROS mengeluarkan kenyataan tanpa mengusul periksa dengan Pejabat Peguam Negara, yang mana satu benar," katanya selepas menyerahkan surat meminta penjelasan mengenai isu itu di ibu pejabat ROS, di sini, hari ini.

Pada 4 Oktober lalu, Timbalan Ketua Pengarah ROS, Mohd Norzam Mustapa berkata badan itu masih belum mendapat apa-apa makluman dari mahkamah berhubung status sebenar jawatankuasa berkenaan.

Jelas Mohd Norzam, ROS sedang menyiasat perkara itu dan berharap dapat memperoleh jawapan terhadap beberapa persoalan melibatkan CEC DAP.

Mengulas lanjut, Ramesh menambah, selepas kenyataan itu dimuat naik dalam portal lidah rasmi parti itu, selang beberapa jam ia telah dipadam serta-merta bagi mengelakkan ia dihidu.

Oleh kerana CEC DAP belum disahkan, beliau mahu ROS memberi status terkini Lim Gua Eng sebagai Setiausaha Agung DAP dan watikah pilihan raya yang ditandatanganinya ketika membentuk Kerajaan Negeri Pulau Pinang selepas PRU13 lalu.

"Ketika Guan Eng tandatangan watikah itu, status CEC DAP masih belum disahkan, adakah watikah pelantikan itu halal atau haram.

"Oleh kerana CEC DAP belum disahkan mengikut undang-undang, DAP tidak boleh mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai parti atau menjalankan sebarang aktiviti di atas nama parti," katanya.

Menurut Ramesh, ROS perlu bertindak segera memandangkan pada November ini, DAP akan melakukan Mesyuarat Agung Tahunannya di sebuah hotel di Damansara Utama sedangkan CEC lalu masih tidak disahkan.

"Sebelum DAP dapatkan status terkini, bagaimana parti itu boleh melakukan mesyuarat tahunan parti itu.

"Adakah tindakan DAP ini sah dan relevan menurut peruntukan undang-undang dalam ROS?

"Kita mahu ROS secara terbuka perkara termasuk adakah mereka dibenarkan melakukan aktiviti termasuk jamuan parti mencari dana di atas nama parti," katanya.

Sementara itu, usaha Sinar Harian Online untuk mendapatkan Timbalan Ketua Pengarah, Mohd Norzam Mustapa gagal apabila beliau enggan ditemui dan memberi sebarang komen kepada wakil media yang hadir di pekarangan ibu pejabat ROS Putrajaya hari in

Tiada ulasan: