KUALA LUMPUR - Penerbangan Malaysia (MAS) menerbangkanpuluhan ribu
penumpang setiap hari dan ramai memilih syarikat penerbangan ini kerana
ingin menikmati kehebatan "Kemesraan Malaysia".
Sepanjang tempoh lebih 30 tahun perkhidmatannya, MAS memenangi banyak anugerah dan yang paling menyerlah adalah bidang perkhidmatan dalam pesawat di samping menjadi syarikat penerbangan pilihan dalam kalangan para penumpang dan pelancong antara benua.
Tetapi sejak kebelakangan ini pencapaian membanggakan MAS nampaknya tinggal sejarah ekoran kerugian besar yang dialaminya dan dua insiden malang membabitkan pesawatnya.
Syarikat penerbangan ini mencatatkan kerugian rekod sebanyak RM2.5 bilion pada 2011 dan kerugian berterusan pada 2012 dan 2013 dengan tahun ini sahaja penganalisis menjangka syarikat ini akan melaporkan kerugian operasi hingga RM2 billion.
Imej MAS terus tercalar pada 2014 dengan kehilangan penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac dengan pesawat itu masih belum ditemui hingga hari ini dan penerbangan MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang ditembak jatuh di Ukraine pada 17 Julai.
Sejarah MAS melalui zaman gelap sejak formula pengswastaan pada 1990-an tidak dapat bertahan dan terpaksa diambil alih oleh Kerajaan Malaysia.
Walaupun dalam keadaan serba longlai, MAS terus melangkah menghadapi pelbagai rintangan. Nasib tidak menyebelahi MAS apabila pada lewat 1990-an dan selepas alaf baru syarikat-syarikat penerbangan kos rendah yang berpangkalan di Indonesia, Singapura dan di Malaysia sendiri mula beroperasi dan dalam ertikata lain merebut penumpang yang dahulunya "milik MAS".
Ternyata dilema syarikat penerbangan ini semakin dirasai. MAS dilihat mula menilai tinggi atau rendah kedudukannya berbanding syarikat penerbangan lain di dunia, dan kedudukannya sebagai entiti korporat.
Namun, fakta dan hakikatnya adalah industri penerbangan tidak menyebelahi MAS. Industri penerbangan menjadi begitu mencabar dalam dua dekad kebelakangan ini.
Faktanya ialah keuntungan terkumpul industri penerbangan global selama 30 tahun (1970 sehingga 2000) lesap dalam 10 tahun (2000 sehingga 2010) kerana kerugian yang dialaminya.
Persaingan menjadi amat getir dan semakin menebal. Kebanyakan syarikat penerbangan menstruktur semula operasi masing-masing untuk memastikan kelangsungan kewujudan mereka.
Rata-rata, Cathay Pacific, SIA dan Japan Airlines (JAL) bertindak menstruktur semula, namun hasilnya agak sedikit.
BERGIAT DALAM SEKTOR YANG MENCABAR
Industri penerbangan tidak berkembang dengan lonjakan berganda. Ia hanya melalui "rudimentary growth". Penyelidikan menunjukkan antara 50 hingga 70 peratus penumpang udara didorong oleh harga rendah.
Walaupun pesawat penuh, tetapi keuntungan yang dicatat hanyalah sedikit. Meskipun ada pelbagai strategi diskriminasi harga dengan tujuan mengoptimum penumpang dan keuntungan namun ternyata tipis pulangannya.
Keadaan ini diburukkan lagi oleh kewujudan pengendali penerbangan kos rendah, dan ini adalah realiti industri penerbangan zaman ini. Ini sangat ketara bagi sektor domestik, dengan pengendali penerbangan kos rendah menguasai sebahagian besar pasaran penumpang di mana sahaja mereka beroperasi.
Abad ke-21 juga menyaksikan pelbagai peristiwa dan kejadian dahsyat yang mempengaruhi perjalanan orang ramai. Peristiwa 9/11 2001, wabak SARS, MEIRS, dan kini EBOLA, campurtangan Amerika Syarikat di Iraq dan Libya, dan keganasan Israel di Gaza secara umumnya meninggalkan kesan negatif kepada industri penerbangan.
Paling terkini, dua insiden membabitkan pesawat MAS memburukkan lagi keadaan.
MAS TETAP BERSEMANGAT
MAS wajar dipuji kerana walaupun berhadapan dengan kritikan dan cemuhan, ia terus melangkah penuh bersemangat. Ini dapat dilihat apabila pengurusan dan pemiliknya, Khazanah Nasional, menunjukkan semangat juang yang tinggi melalui pelan pemulihan syarikat penerbangan ini.
Pelan pemulihan itu juga menjanjikan jenama "Malaysia Airlines" terus menghiasi ruang udara dengan megahnya. Ia adalah satu jaminan bahawa MAS akan memiliki peluang untuk terus wujud dan beroperasi sebagai syarikat yang mampu terus bersaing dan memberi impak kepada industri penerbangan terutama di Asia dan dunia.
Perancangan ini wajar dilihat daripada segi sejauh mana ia praktikal. Peruntukan RM6 bilion adalah wajar untuk menstruktur syarikat penerbangan ini dan ia jelas memperlihatkan keazaman politik dalam membantu MAS meneruskan usaha sebagai sebuah entiti korporat.
Langkah pengurangan pekerja kepada 14,000 daripada 20,000 orang adalah juga wajar kerana entiti baru MAS kelak harus diberi peluang supaya mempunyai kapasiti seimbang dan tidak berat sebelah.
Ini membantu mencapai nisbah modal insan yang mantap. Semua ini adalah langkah-langkah wajar. MAS perlu dibantu dan diberi impak lonjakan berganda agar produktivitinya meningkat dan ia dapat berfungsi sebagai penyambung agenda sektor penerbangan negara.
PELAN PEMULIHAN WAJAR DIBERI PELUANG
MAS juga perlu diberi peluang untuk menyerlahkan penampilan baru yang penuh kredibiliti dan integriti. Ringkasnya, MAS mesti dibantu dengan bersungguh-sungguh.
Selaras dengan perancangan kerajaan untuk memperkasa MAS adalah disaran supaya masyarakat umumnya menjadi pemerhati dan hakim dalam memberi kritikan yang bernas, adil dan tidak berat sebelah.
Tidak salah membuat teguran dan kritikan bercorak rasional dan objektif. Hakikatnya industri penerbangan sememangnya penuh dengan liku dan ranjau. Ia amat dipengaruhi oleh pelbagai fenomena global. Namun, kelemahan dalam organisasi tetap perlu diberi perhatian serius oleh pihak pengurusan.
Pada masa yang sama syarikat penerbangan itu hendaklah menggariskan satu sistem keutamaan yang bertepatan dengan keperluan organisasi serta pemantauan dibuat tanpa henti. Ia sebaiknya diselaraskan supaya konsisten dengan langkah" pengurusan terbaik" dan "amalan terbaik" syarikat-syarikat penerbangan terkemuka dunia.
"MAS juga perlu memastikan terdapat mekanisme untuk memantau kesemua perniagaannya supaya segala-galanya konsisten dan wajar selaras dengan kewujudannya".
Akhirkata, langkah pemulihan ini akan membolehkan MAS menampilkan strategi tersusun kemas dengan langkah-langkah penambahbaikan. Ia dilihat beriltizam untuk wujud sebagai sebuah syarikat penerbangan negara yang akan beroperasi dengan lebih berkesan dan berdaya saing di mana destinasi Asia akan lebih diutamakan.
Pelan pemulihan ini menjanjikan keseragaman wawasan dalam membantu MAS kembali "terbang tinggi" seperti yang diharapkan semua pihak di Malaysia.
• Dr Syed Raisudin Syed Abdullah ialah lulusan Doktor Falsafah di bidang Pengurusan Perniagaan Antarabangsa dan seorang Konsultan Pembangunan Organisasi. - Bernama
Sepanjang tempoh lebih 30 tahun perkhidmatannya, MAS memenangi banyak anugerah dan yang paling menyerlah adalah bidang perkhidmatan dalam pesawat di samping menjadi syarikat penerbangan pilihan dalam kalangan para penumpang dan pelancong antara benua.
Tetapi sejak kebelakangan ini pencapaian membanggakan MAS nampaknya tinggal sejarah ekoran kerugian besar yang dialaminya dan dua insiden malang membabitkan pesawatnya.
Syarikat penerbangan ini mencatatkan kerugian rekod sebanyak RM2.5 bilion pada 2011 dan kerugian berterusan pada 2012 dan 2013 dengan tahun ini sahaja penganalisis menjangka syarikat ini akan melaporkan kerugian operasi hingga RM2 billion.
Imej MAS terus tercalar pada 2014 dengan kehilangan penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac dengan pesawat itu masih belum ditemui hingga hari ini dan penerbangan MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang ditembak jatuh di Ukraine pada 17 Julai.
Sejarah MAS melalui zaman gelap sejak formula pengswastaan pada 1990-an tidak dapat bertahan dan terpaksa diambil alih oleh Kerajaan Malaysia.
Walaupun dalam keadaan serba longlai, MAS terus melangkah menghadapi pelbagai rintangan. Nasib tidak menyebelahi MAS apabila pada lewat 1990-an dan selepas alaf baru syarikat-syarikat penerbangan kos rendah yang berpangkalan di Indonesia, Singapura dan di Malaysia sendiri mula beroperasi dan dalam ertikata lain merebut penumpang yang dahulunya "milik MAS".
Ternyata dilema syarikat penerbangan ini semakin dirasai. MAS dilihat mula menilai tinggi atau rendah kedudukannya berbanding syarikat penerbangan lain di dunia, dan kedudukannya sebagai entiti korporat.
Namun, fakta dan hakikatnya adalah industri penerbangan tidak menyebelahi MAS. Industri penerbangan menjadi begitu mencabar dalam dua dekad kebelakangan ini.
Faktanya ialah keuntungan terkumpul industri penerbangan global selama 30 tahun (1970 sehingga 2000) lesap dalam 10 tahun (2000 sehingga 2010) kerana kerugian yang dialaminya.
Persaingan menjadi amat getir dan semakin menebal. Kebanyakan syarikat penerbangan menstruktur semula operasi masing-masing untuk memastikan kelangsungan kewujudan mereka.
Rata-rata, Cathay Pacific, SIA dan Japan Airlines (JAL) bertindak menstruktur semula, namun hasilnya agak sedikit.
BERGIAT DALAM SEKTOR YANG MENCABAR
Industri penerbangan tidak berkembang dengan lonjakan berganda. Ia hanya melalui "rudimentary growth". Penyelidikan menunjukkan antara 50 hingga 70 peratus penumpang udara didorong oleh harga rendah.
Walaupun pesawat penuh, tetapi keuntungan yang dicatat hanyalah sedikit. Meskipun ada pelbagai strategi diskriminasi harga dengan tujuan mengoptimum penumpang dan keuntungan namun ternyata tipis pulangannya.
Keadaan ini diburukkan lagi oleh kewujudan pengendali penerbangan kos rendah, dan ini adalah realiti industri penerbangan zaman ini. Ini sangat ketara bagi sektor domestik, dengan pengendali penerbangan kos rendah menguasai sebahagian besar pasaran penumpang di mana sahaja mereka beroperasi.
Abad ke-21 juga menyaksikan pelbagai peristiwa dan kejadian dahsyat yang mempengaruhi perjalanan orang ramai. Peristiwa 9/11 2001, wabak SARS, MEIRS, dan kini EBOLA, campurtangan Amerika Syarikat di Iraq dan Libya, dan keganasan Israel di Gaza secara umumnya meninggalkan kesan negatif kepada industri penerbangan.
Paling terkini, dua insiden membabitkan pesawat MAS memburukkan lagi keadaan.
MAS TETAP BERSEMANGAT
MAS wajar dipuji kerana walaupun berhadapan dengan kritikan dan cemuhan, ia terus melangkah penuh bersemangat. Ini dapat dilihat apabila pengurusan dan pemiliknya, Khazanah Nasional, menunjukkan semangat juang yang tinggi melalui pelan pemulihan syarikat penerbangan ini.
Pelan pemulihan itu juga menjanjikan jenama "Malaysia Airlines" terus menghiasi ruang udara dengan megahnya. Ia adalah satu jaminan bahawa MAS akan memiliki peluang untuk terus wujud dan beroperasi sebagai syarikat yang mampu terus bersaing dan memberi impak kepada industri penerbangan terutama di Asia dan dunia.
Perancangan ini wajar dilihat daripada segi sejauh mana ia praktikal. Peruntukan RM6 bilion adalah wajar untuk menstruktur syarikat penerbangan ini dan ia jelas memperlihatkan keazaman politik dalam membantu MAS meneruskan usaha sebagai sebuah entiti korporat.
Langkah pengurangan pekerja kepada 14,000 daripada 20,000 orang adalah juga wajar kerana entiti baru MAS kelak harus diberi peluang supaya mempunyai kapasiti seimbang dan tidak berat sebelah.
Ini membantu mencapai nisbah modal insan yang mantap. Semua ini adalah langkah-langkah wajar. MAS perlu dibantu dan diberi impak lonjakan berganda agar produktivitinya meningkat dan ia dapat berfungsi sebagai penyambung agenda sektor penerbangan negara.
PELAN PEMULIHAN WAJAR DIBERI PELUANG
MAS juga perlu diberi peluang untuk menyerlahkan penampilan baru yang penuh kredibiliti dan integriti. Ringkasnya, MAS mesti dibantu dengan bersungguh-sungguh.
Selaras dengan perancangan kerajaan untuk memperkasa MAS adalah disaran supaya masyarakat umumnya menjadi pemerhati dan hakim dalam memberi kritikan yang bernas, adil dan tidak berat sebelah.
Tidak salah membuat teguran dan kritikan bercorak rasional dan objektif. Hakikatnya industri penerbangan sememangnya penuh dengan liku dan ranjau. Ia amat dipengaruhi oleh pelbagai fenomena global. Namun, kelemahan dalam organisasi tetap perlu diberi perhatian serius oleh pihak pengurusan.
Pada masa yang sama syarikat penerbangan itu hendaklah menggariskan satu sistem keutamaan yang bertepatan dengan keperluan organisasi serta pemantauan dibuat tanpa henti. Ia sebaiknya diselaraskan supaya konsisten dengan langkah" pengurusan terbaik" dan "amalan terbaik" syarikat-syarikat penerbangan terkemuka dunia.
"MAS juga perlu memastikan terdapat mekanisme untuk memantau kesemua perniagaannya supaya segala-galanya konsisten dan wajar selaras dengan kewujudannya".
Akhirkata, langkah pemulihan ini akan membolehkan MAS menampilkan strategi tersusun kemas dengan langkah-langkah penambahbaikan. Ia dilihat beriltizam untuk wujud sebagai sebuah syarikat penerbangan negara yang akan beroperasi dengan lebih berkesan dan berdaya saing di mana destinasi Asia akan lebih diutamakan.
Pelan pemulihan ini menjanjikan keseragaman wawasan dalam membantu MAS kembali "terbang tinggi" seperti yang diharapkan semua pihak di Malaysia.
• Dr Syed Raisudin Syed Abdullah ialah lulusan Doktor Falsafah di bidang Pengurusan Perniagaan Antarabangsa dan seorang Konsultan Pembangunan Organisasi. - Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan