Sabtu, 13 September 2014

UPSR kucar-kacir, Dr M kritik 1MDB, tetapi di manakah PM Najib?



Oleh Ng Kee Seng


Di manakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kini?

Menurut agensi berita nasional Bernama, Najib berada dalam sebuah lawatan rasmi ke Republik Azerbaijan, atas jemputan Presiden Ilham Aliyev.

Ini merupakan lawatan rasmi pertama oleh PM ke Azerbaijan.Semasa lawatan itu, Najib akan diberi satu majlis sambutan rasmi dengan pertemuan empat mata dengan Presiden itu, sebuah mesyuarat dua hala antara Malaysia dan Azerbaijan, dan sambutan rasmi yang dianjurkan oleh Presiden.

Najib juga akan menyaksikan majlis menandatangani beberapa memorandum persefahaman (MoU) dan bertemu dengan Arthur Rasizade, Perdana Menteri Azerbaijan.

Najib juga dijadual merasmikan pembukaan Kedutaan Besar Malaysia di Baku dan juga menghadiri dan menyampaikan ucaptama pada sebuah mesyuarat meja bulat perniagaan.

Adakah Najib sedang mendahulukan apa yang patut didahulukan? Adakah anda percaya terhadap kebetulan?

Najib berlepas ke Republik Azerbaijan semalam tetapi peperiksaan UPSR berada dalam keadaan kucar-kacir apabila dua kertas peperiksaan, Sains dan Bahasa Inggeris, telah disahkan bocor. Kertas Matematik kini juga disyaki telah bocor.


Dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad telah mempersoalkan hutang besar dan penggunaan dana oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Kebakaran" telah marak di Malaysia tetapi Najib tiada. Kebetulan?

Mahathir menulis dalam blognya pada 10 September bahawa 1MDB telah membelanjakan berbilion-bilion ringgit bagi membeli loji-loji kuasa dari Genting dan Tan Sri Ananda Krishnan (pemilik Maxis-Astro) dan telah membayar harga melebihi harga pasaran untuknya.

Beliau juga mempersoalkan hutang besar 1MDB pada kira-kira RM38 bilion, selepas hanya lima tahun beroperasi sebagai dana kekayaan negara kedua negara ini, selepas Khazanah Nasional Berhad.

Mahathir mendakwa dana 1MDB tidak datang daripada lebihan negara, dan hutang ini telah meningkatkan hutang negara yang sudah pun sedia tinggi.

Bekas PM itu, yang baru-baru ini telah menulis bahawa beliau telah menarik balik sokongan terhadap pentadbiran Najib, mendakwa kerajaan tidak akan mempunyai keupayaan untuk membantu membayar hutang 1MDB.

Mahathir berkata bahawa sebahagian besar daripada dana yang diperoleh daripada terbitan hutang oleh 1MDB telah dihantar ke Kepulauan Cayman, suatu langkah yang telah banyak dipersoalkan.

Ramai juga yang telah menyuarakan kebimbangan terhadap kurangnya ketelusan dalam menguruskan dana berjumlah RM18 bilion daripada Cayman.

Dan seperti kebiasaan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, beliau menyokong kritikan Mahathir terhadap 1MDB itu.

The Malaysian Insider memetik Lim sebagai berkata yang kerajaan Pulau Pinang berminat terhadap isu ini, kerana 1MDB juga membeli tanah di negeri ini.

Jadi apa halnya? Ia tiada kaitan dengan kerajaan negeri itu.

Unit 1MDB, 1MDB RE (Ayer Itam) Sdn Bhd telah membeli tanah berkeluasan 47.3 hektar di Bandar Air Itam dari Farlim Group, dengan harga RM112.5 juta pada September tahun lepas.

Tanah tersebut dijual pada tiga lot dengan harga RM110 sekaki persegi, dan Putrajaya telah berjanji untuk membina 9,999 rumah bagi membantu rakyat Pulau Pinang.bm.theantdaily.com

Tiada ulasan: