Selasa, 23 September 2014

Papan Iklan Royalti Minyak 'Makan Diri' BN

Oleh: IZRA ABDUL RAHMAN 
 
 
Tuan Ibrahim Tuan Man
 
 
 
PENGKALAN KUBOR: Papan iklan yang dinaikkan sebagai bahan kempen mengenai tuntutan royalti RM12 bilion oleh kerajaan Kelantan didakwa akan memudaratkan Barisan Nasional (BN).

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, papan iklan yang dinaikkan BN itu secara tidak langsung telah mengisytiharkan pembohongan kerajaan Pusat berhubung isu royalti minyak di negeri berkenaan.

"Banyak 'billboard' tentang tuntutan RM12 bilion oleh kerajaan negeri...pembohongan dan sebagainya. 'Billboard' itu akan 'makan diri' sebab rakyat akan tengok siapa yang bohong.

"Walaupun billboard itu cuba menafikan apa yang kita hujah mengenai isu royalti, ia juga membuktikan kerajaan Pusat berbohong dengan rakyat Kelantan yang kononnya tak layak, tetapi tiba-tiba dibayar dalam bentuk wang ihsan yang kita tak iktiraf," katanya pada sidang media PRK Pengkalan Kubor di Markas Besar PAS di sini, Isnin.

Beliau, dalam sidang media ini turut mempersoalkan perjanjian mengenai pembayaran royalti telah dibuat dengan kerajaan negeri.

Beliau mendakwa, pembayaran tidak patut dibuat kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) negeri.

"Dalam perjanjian ia dibuat dengan kerajaan negeri, maka pembayaran mesti dibuat kepada kerajaan negeri, bukan melalui JPP atau pihak lain," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai papan tanda dan poster berhubung isu royalti yang semakin banyak diletakkan di kawasan Pengkalan Kubor dalam tempoh kempen yang berbaki tiga hari sahaja lagi.

Bahan kempen mengenai isu royalti tersebut mendakwa tuntutan RM12 bilion oleh PAS dan kerajaan negeri sebagai pembohongan dan 'fitnah besar' terhadap kerajaan Persekutuan.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hasan berkata, pemberian wang ihsan oleh kerajaan Pusat kepada Majlis Agama Islam Kelantan (Maik) yang diumumkan baru-baru ini bukanlah penyelesaian kepada isu royalti.

Jelasnya, tuntutan royalti oleh kerajaan negeri adalah tetap, masih berjalan di mahkamah dan mahkamah belum membuat keputusan mengenainya.

"Bolehkah kerajaan Pusat mengatasi mahkamah?.

"Kalau nak bagi boleh tapi itu bukan penyelesaian tuntutan daripada kerajaan Kelantan kepada Petronas dan kerajaan Pusat selaku defendan," katanya.

Tiada ulasan: