Jumaat, 1 November 2013

Selangor kekalkan tawaran RM9.65 bilion untuk ambil alih air

THE MALAYSIAN INSIDER






















Kerajaan Negeri Selangor tidak berhasrat untuk menyemak semula tawaran berjumlah RM9.65 bilion yang ditawarkan kepada kepada syarikat-syarikat konsesi air pada Februari lalu bagi memuktamadkan penyusunan semula perkhidmatan pembekalan air di negeri ini.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) berkata, kerajaan negeri berpendapat tawaran yang memberikan 12% keuntungan kepada pemegang saham itu adalah lebih adil kepada syarikat-syarikat konsesi.

"Penswastaan air bertujuan untuk memberi perkhidmatan air yang lebih cekap dengan tarif yang munasabah.


 “Dasar ini tidak bertujuan untuk membolehkan pemegang konsesi membuat keuntungan melampau di atas kesusahan rakyat selaku pengguna.


“Walau bagaimanapun, tawaran yang kami berikan ini adalah lebih munasabah jika dibandingkan dengan amalan korporat,” katanya.

Abdul Khalid membuat penjelasan sebagai susulan laporan media baru-baru ini yang menyatakan kerajaan negeri menyemak semula harga tawaran kepada syarikat-syarikat konsesi.

Katanya, pegawai kanan kerajaan negeri telah mengadakan mesyuarat bersama Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta agensi Persekutuan lain seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Perbadanan Aset Air Berhad (PAAB) bagi memastikan tarikh akhir rundingan ini diselesaikan pada hujung tahun ini akan dicapai.

"Dalam mesyuarat-mesyuarat ini, kerajaan Persekutuan telah memberi maklum balas positif dengan pengiraan tawaran yang kami berikan untuk membolehkan kami membeli syarikat konsesi ini dan seterusnya menyusun semula perkhidmatan industri air,” kata Abdul Khalid.

AbdulKhalid melahirkan harapan agar kerajaan Persekutuan terus menyokong usaha kerajaan Selangor ini supaya rundingan yang terbantut sejak beberapa tahun lalu dapat diselesaikan secepat mungkin.

Tiada ulasan: