Jumaat, 8 November 2013

Saranan SPRM kaji kaedah rundingan terus kontrak kerajaan tidak bermakna selagi BN berkuasa


Badrul Hisham Shaharin AMK Negeri Sembilan


SHAH ALAM  : Saranan Suruhanjaya Pencegahan Rasuh Malaysia (SPRM) supaya projek kerajaan yang dianugerahkan melalui rundingan terus dan membabitkan pinjaman mudah perlu diteliti kabinet boleh dianggap sia-sia selagi Barisan Nasional (BN) terus mengekalkan kuasa mereka.

BN dilihat menjadikan anugerah kontrak rundingan terus itu sebagai sumber dana politik mereka sehingga mampu mencecah jutaan ringgit bagi setiap projek.

Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin berkata, keadaan itu menjadikan SPRM sebuah suruhanjaya tidak bertaring.

“Perkara ini masih berlaku kerana tidak ada kehendak politik kerana dana jentera BN sendiri datang dari kontrak kerajaan yang dianugerahkan secara rundingan terus.

“Selagi BN berkuasa, cadangan SPRM itu hampir mustahil untuk dilaksanakan, dan tidak membawa sebarang makna,” katanya ketika dihubungi Selangor Kini, di sini, semalam.

Badrul Hisham berkata, jentera BN memerlukan jumlah dana yang tinggi untuk membiayai program kepartian mereka yang berbeza dengan Pakatan Rakyat (PR)

Terdahulu, SPRM dalam laporannya menyarankan projek kerajaan yang dianugerahkan melalui rundingan terus dan membabitkan pinjaman mudah perlu diteliti kabinet, terutama jika membabitkan ‘keluarga dan sekutu’.

SPRM juga mengemukakan syor mengisytiharkan konflik kepentingan anggota keluarga yang mendapat pinjaman kerajaan, garis panduan untuk pinjaman mudah bagi kementerian kewangan serta peranan dan tanggungjawab pihak mewakili kerajaan dalam lembaga pengarah syarikat.

Laporan itu turut menyebut beberapa masalah dalam penganugerahan projek National Feedlot Corporation (NFC) kepada syarikat yang dimiliki dan diuruskan keluarga Ketua Wanita Umno yang juga bekas menteri, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Menurut SPRM dalam laporan 2012 itu, NFC turut diberikan pinjaman mudah RM250 juta walau tidak mempunyai kemahiran teknikal mahupun kewangan.NFN

Tiada ulasan: