Ahad, 3 November 2013

PRK Sg Limau : 90% dijangka Keluar Mengundi

RAKYAT NEWS 

alt


YAN  - Lebih 90 peratus daripada 27,222 pengundi berdaftar bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau dijangka keluar mengundi esok berbanding 89 peratus pada PRU13.

Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Abdul Ghani Salleh berkata, kadar peratusan yang positif itu berdasarkan kepada semangat yang dilihat sepanjang tempoh berkempen yang berkonsepkan kekeluargaan.

"Kempen PRK Dun Sungai Limau lebih mesra keluarga, tenang dan aman. Peningkatan kadar mengundi adalah kerana semangat setia kawan dan kekeluargaan," katanya kepada pemberita selepas menyemak peti dan peralatan undi, di Dewan Dato' Madi, di sini hari ini.

Abdul Ghani berkata, daripada 27,222 pengundi, tiga daripadanya ialah undi pos membabitkan seorang pelajar di Mesir dan dua orang yang bekerja masing-masing di Permatang Pauh dan Sabah.

Katanya, sebanyak 499 pegawai SPR, 116 anggota polis serta 58 ketua tempat mengundi (KTM) terlibat semasa hari pengundian esok, yang membabitkan 58 saluran dan 17 tempat mengundi.  

"KTM akan mengambil peralatan untuk hari mengundi ke lokasi masing-masing, manakala dakwat kekal dan kertas undi akan tinggal di dewan sehingga 6 pagi esok. Polis akan mengawal peralatan itu dan dewan akan disita supaya tidak dicerobohi mana-mana pihak," kata Abdul Ghani.

Beliau turut menasihati pengundi untuk keluar secara berperingkat mulai 8 pagi hingga 5 petang serta membawa bersama kad pengenalan dan memeriksa tempat mengundi masing-masing.

Tambah Abdul Ghani, SPR menjangka keputusan PRK Dun Sungai Limau akan diketahui selewat-lewatnya 10 malam esok dan pusat penjumlahan undi adalah di Dewan Lukman Al-Hakim, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Yan.

Tiada ulasan: