Sabtu, 23 November 2013

Penculikan di Semporna: Lokasi Sebenar Chang & Kumpulan Bersenjata Masih Belum Diketahui




KOTA KINABALU: Polis Sabah masih cuba mengenalpasti lokasi sebenar mangsa culik warga Taiwan, Chang An Wei, 58 tahun itu berada bersama dengan kumpulan bersenjata Filipina yang menculik mangsa daripada Resort Pulau Pom Pom di Semporna ke selatan Filipina.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata polis sedang bekerjasama dengan rakan sejawat mereka di Filipina dan Taiwan dalam mengesan lokasi sebenar Chang berada.

"Kami tidak boleh mendedahkan terlalu banyak maklumat kerana keselamatan mangsa adalah lebih penting pada ketika ini," kata Hamza ketika ditanya sama ada pihak polis mengetahui lokasi sebenar Chang berada ketika ini.

Hamza berkata pihak polis masih lagi cuba mengesan identiti kumpulan bersenjata yang terlibat dengan penculikan Chang dan pembunuhan yang melibatkan suaminya, Hsu Lin Min, 57, pada awal pagi 15 November lalu.

Pengarah Polis Wilayah Sulu, Supritendan Kanan Abraham Orbita pada Jumaat berkata Chabg dipercayai disembunyikan oleh kumpulan bersenjata di sebuah pulau kecil di Tawi Tawi.

Orbita berkata keadaan laut yang bergelora telah menghalang kumpulan lelaki bersenjata terbabit daripada membawa Chang ke pulau Jolo.

Beliau berkata pegawai polis sentiasa berjaga-jaga sejak Chang diculik dari Pulau Pom Pom, di daerah Semporna, pantai timur Sabah pada 15 November lalu.

Dipercayai terdapat orang tengah yang mewakili kumpulan bersenjata berkenaan menuntut wang tebusan sebanyak RM10 juta untuk membebaskan Chang dan pihak berkuasa Taiwan telah mengesahkan mereka pernah menerima panggilan telefon daripada individu tidak dikenali meminta wang tebusan.

Tiada ulasan: