Isnin, 25 November 2013

Paderi: Tukar cuti Johor sedikit masalah saja


 
Pertukaran cuti mingguan daripada Ahad kepada Jumaat di negeri Johor hanya memberikan sedikit masalah kepada gereja, terutama kepada pelajar sekolah, kata paderi Gereja Holly Light Johor Bharu Gan Kim Choon.

"Setakat ini kita lihat cuma ada sedikit sahaja masalah melibatkan pelajar sekolah tetapi (akan) dapat kita dapat selesaikan dengan menyusun semula jadual mereka agar mereka dapat ke sekolah, pada masa yang sama ke gereja," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

NONEBagi golongan dewasa pula tidak mendatangkan masalah kerana menurut beliau bukan semua akan bekerja pada hari Ahad.

Justeru itu, tambahnya, tiada sebarang pertukaran masa beribadat bagi gereja tersebut akan dibuat.

"Waktu beribadat masih dikekalkan pada hari Ahad kerana dirasakan tidak memberi masalah serius dan (masih) bersesuaian diadakan pada hari tersebut," kata Paderi Gan.

Pertukaran cuti minggu negeri Johor kepada hari Jumaat dan Sabtu itu dititahkan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar (atas) berkuatkuasa pada 1 Januari 2014.

Titah pertukaran cuti tersebut bagi menghormati hari Jumaat sebagai penghulu segala hari sekali gus memudahkan kaum lelaki yang beragama Islam menunaikan solat Jumaat dalam keadaan sempurna dan tidak tergesa-gesa.

Tiada ulasan: