The New Straits Times (NST) hari ini menyiarkan permohonan maaf kepada empat NGO kerana penerbitan satu laporan palsu tahun lepas yang menuduh mereka, termasuk gabungan pembaharuan pilihan raya BERSIH, cuba menggugat kestabilan kerajaan.

bersih defamation sue against nst 131113 01Permohonan maaf itu yang disiarkan di muka surat tiga akhbar harian tersebut, adalah sebahagian daripada syarat-syarat yang ditetapkan oleh NGO terbabit - BERSIH 2.0; badan hak asasi manusia, Suaram;  Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ ) dan peninjau pendapat awam, Merdeka Center, untuk menggugurkan saman mereka terhadap akhbar berkenaan.

Selain NGO berkenaan, Malaysiakini juga dinamakan dalam artikel itu sebagai salah satu penerima sebahagian daripada RM20 juta oleh National Endowment for Democracy (NED) yang berpangkalan di Washington dalam tempoh tujuh tahun dari tahun 2005.

Wang itu, didakwanya, adalah sebahagian daripada dana asing yang bertujuan untuk "menggugat kestabilan" kerajaan yang diterajui oleh BN, dengan mencetuskan pergolakan politik, sama seperti di negara-negara Timur Tengah, dan untuk menjatuhkan ekonomi negara.

Dalam permohonan maaf itu, NST mengakui bahawa artikel, 'Plot to destabilise govt' yang disiarkan di muka depan pada 21 September 2012 adalah "tidak berasas" dan "palsu".

Ia mengakui bahawa tuduhan yang dibuat dalam artikel itu adalah palsu dan tanpa asas.

bersih defamation sue against nst 131113 02Ia juga mengakui bahawa ia tidak mempunyai apa jua bukti untuk
menyokong mana-mana dakwaan tersebut dan tidak mengesahkan maklumat dan fakta-fakta itu dengan BERSIH 2.0, CIJ, Suaram dan Merdeka Centre.

Oleh itu, ia berkata, artikel berkenaan "tidak sepatutnya diterbitkan".

Selain permohonan maaf itu, yang disiarkan dalam tempoh 14 hari daripada penyelesaian mahkamah, kecuali pada hari Sabtu, akhbar harian itu juga bersetuju untuk menarik balik artikel itu dari dalam talian dan menyiarkan permohonan maaf yang sama.

Ia juga bersetuju untuk membayar RM120,000 kepada empat pihak berkenaan.

[Baca berita penuh]
1. Laporan 'gugat kestabilan': NST akan mohon maaf