VIDEO l 2:23 minit


Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Loga Bala Mohan mengumumkan penangguhan kenaikan cukai taksiran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi memberi laluan kepada bantahan orang ramai didengari dalam tempoh Januari hingga Mac tahun depan.

"Kita tangguh usul (menaikkan cukai), dengan (mengambil kira) bantahan dari Januari hingga Mac.

"Tarikh pelaksanaan (kenaikan) belum ditetapkan," katanya di Dewan Rakyat petang tadi.
Beliau berkata demikian sewaktu menggulung perbahasan Belanjawan 2014 peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Wilayah Persekutuan.

Kenaikan cukai tersebut yang sebahagiannya mencecah sehingga 300 peratus pada asalnya bakal dikuatkuasakan bermula 1 Januari tahun depan.

Namun, anggota Parlimen pembangkang Kuala Lumpur membantah langkah tersebut yang dakwa mereka dilakukan tanpa notis mencukupi dan berlaku secara mendadak.

DBKL dalam penjelasan mereka menerusi menteri wilayah persekutuan berkata kenaikan itu wajar memandangkan tiada sebarang kenaikan cukai taksiran dilakukan sepanjang 21 tahun yang lalu.
Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa sehingga Khamis lepas, DBKL menerima sebanyak 2,500 bantahan yang akan diteliti oleh panel yang dilantik DBKL.
   
Terdahulu, isu kenaikan cukai pintu bagi Kuala Lumpur mendominasi sesi perbahasan peringkat Kementerian Wilayah Persekutuan apabila majoriti wakil rakyat dari Wilayah Persekutuan membantah kadar baru itu, yang disifatkan mereka sebagai keterlaluan dan bakal menyusahkan penduduk warga kota.
   
Mengenai dakwaan bahawa kadar baharu itu seolah-olah cuba menindas rakyat kerana hanya di semak selepas 21 tahun, Loga Bala berkata jika dilaksana, cadangan itu sebenarnya turut mengambil kira keperluan khusus seperti membina parkir, bukannya untuk menindas penghuni kota.
   
Beliau juga menarik perhatian bahawa cadangan kenaikan taksiran DBKL sebenarnya tidak melibatkan kadar cukai taksiran pintu pada peratusannya, sebaliknya yang diambil kira ialah nilai taksiran sewa tahunan yang tidak disemak sejak 21 tahun lepas.
   
"Oleh itu, saya harap pihak Yang Berhormat faham bahawa maksud kenaikan adalah bukan dari segi kadar taksiran tetapi pada nilai sewa tahunan," katanya.

Sementara itu dalam pertemuan tertutup dengan Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Phesal Talib di Menara DBKL hari ini, semua Ketua Bahagian Umno Wilayah Persekutuan memohon DBKL mempertimbangkan kadar kenaikan yang tidak membebankan warga kota terutama yang berpendapatan rendah dan sederhana.
   
Ketua Umno Bahagian Titiwangsa Datuk Johari Abdul Ghani berkata beliau memohon supaya kenaikan itu tidak dilakukan secara drastik, sebaliknya dibuat dalam kadar kecil iaitu antara lima atau 10 peratus supaya jumlah baru tidak membebankan golongan sasar.
   
"Kadar 10 peratus amat memadai kerana jika mengambil contoh seorang pemilik rumah membayar RM200 pada tahun lalu, tahun ini mungkin mereka hanya perlu bayar antara RM220 atau RM230.
   
"Jika jumlah itu dibahagikan dengan 12 bulan, ia kira-kira RM2 sebulan. Tetapi jika tahun lepas bayar RM200 dan tahun hadapan RM600, kenaikan itu memang sangat dirasai," katanya kepada pemberita selepas menghadiri pertemuan itu.
   
Johari juga mencadangkan sistem 'dua-hala' dipraktiskan selepas kenaikan itu dikuat kuasa iaitu DBKL akan memastikan semua kerja penyelenggaraan dilaksanakan dengan baik, selari dengan wang yang dibayar rakyat.
   
"DBKL mungkin boleh menghantar brosur untuk memaklumkan kerja yang dilakukan seperti membaiki jalan berlubang, lampu jalan diperbaiki, longkang tersumbat yang dibetulkan dan sebagainya supaya rakyat nampak bagaimana wang cukai dibelanjakan," katanya.
   
Ketua Umno Lembah Pantai Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin pula mencadangkan supaya rebat diberikan kepada pemilik rumah kos rendah yang tidak menyewakan rumah itu, sebagai 'reward' kerana tidak membiarkan rumah itu didiami orang lain.
   
Ketua Umno Bahagian Cheras Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berkata adalah tidak wajar untuk DBKL menaikkan kadar cukai secara mendadak selepas kadar itu kekal selama 21 tahun memandangkan 'sebahagian kesilapan itu datang daripada DBKL'.
   
"DBKL bertanggungjawab untuk mengatur cara dan tempoh kenaikkan cukai. Mereka tidak boleh menaikkan secara mendadak kerana tidak semua warga kota terdiri daripada golongan senang," katanya.
   
Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang turut hadir pada perjumpaan itu memberi jaminan untuk mencari jalan penyelesaian terbaik.