Selasa, 5 November 2013

KDN digesa keluar surat tunjuk sebab, batal lesen syarikat keselamatan

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR : Kementerian Dalam Negeri (KDN) digesa supaya mengeluarkan surat tunjuk sebab dan membatalkan lesen syarikat keselamatan yang terbabit dalam kejadian rompakan sebuah kedai emas di Setapak minggu lalu, dengan kadar segera.

Desakan itu dibuat kerana sebelum ini, KDN mengambil langkah drastik membatalkan lesen syarikat Kawalan Prima Sdn Bhd apbila pengawal keselamatan syarikat berkenaan menembak mati pegawai bank Ambank Jalan USJ 2, dekat sini, bulan lalu.
N_Surendran
Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran berkata, KDN dan Ketua Polis Negara perlu bertanggungjawab berhubung perkara terbabit memandangkan kuasa kelulusan senjata api dikeluarkan mereka kepada syarikat keselamatan.

“Kegagalan dan tanggungjawab ini terletak pada KDN dan Ketua Polis Negara kerana lesen kelulusan senjata api datang daripada kementerian terbabit.

“Bermakna masalah ini adalah kegagalan KDN untuk memastikan syarikat keselamatan yang diberikan lesen itu mempunyai kemampuan dan kebolehan menjalankan tugas tanpa melakukan jenayah,” katanya, dipetik Media Selangorku.

Surendran berkata, sikap tidak konsisten dalam membatalkan lesen syarikat keselamatan yang terbabit dalam sebarang jenayah perlu diatasi kerana membabitkan nyawa orang awam.

Pada 30 Oktober lalu, seorang pengawal keselamatan mengacukan pistol kepada majikannya ketika mahu memulakan perniagaan kedai emas sebelum membawa dulang berisi 100 utas rantai leher yang tidak dapat dipastikan nilainya di premis yang terletak di KL Festive City Mall.

Mengulas dakwaan pembabitan seorang bekas Ketua Polis Negara dalam syarikat keselamatan, Surendran berkata, KDN perlu menjelaskan perkara berkenaan dengan lebih lanjut.

Menurut laporan portal MStar, carian di laman web Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM) menunjukkan salah seorang ahli lembaga pengarah dalam firma yang mengambil suspek bekerja adalah bekas Ketua Polis Negara.

Portal Astro Awani melaporkan pengawal keselamatan warga Filipina berkenaan sudah ditahan bersama rakannya di Lapangan Terbang Tambang Murah, LCCT dan direman selama tujuh hari bermula semalam sehingga 10 November ini.

Tangkapan itu turut disahkan Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner (ACP) Khairi Ahrasa dan kes disiasat mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah.

Tiada ulasan: