Bilal diberi notis berhenti 24 jam  
Dari kiri: Mohamad Kasim, Muhammad Yasser dan Md Nor.


JOHOR BAHRU - Selepas pemecatan seorang imam di Masjid Taman Perling, tiga bilal masjid itu pula ditamatkan perkhidmatan.

Notis penamatan jawatan bilal menerusi notis 24 jam diserahkan kakitangan jawatankuasa pentadbir masjid itu kira-kira jam 1 tengah hari, kelmarin.

Tiga bilal itu mendakwa tindakan itu tidak mengikut prosedur, malah menafikan hak bersuara.

Antara isi notis berkenaan mengatakan, pegawai tidak mempunyai surat tauliah sah daripada jabatan agama, melanggar peraturan, etika dan melanggar panduan dan peraturan Jabatan Agama Johor 1999 akan dihentikan.

Menurut Bilal I, Mohamad Kasim Shariff, 54, beliau tidak mendapat penjelasan kenapa ditamatkan perkhidmatan, sebaliknya notis diterimanya menyatakan dirinya tidak mempunyai surat tauliah.

“Saya mempunyai bukti saya ditauliahkan mengikut Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Johor, malah alasan saya melanggar peraturan etika juga tidak dinyatakan secara jelas," katanya kepada Sinar Harian.

Bilal II, Muhammad Yasser A Rashid, 28, yang setahun setengah berkhidmat di situ, memberitahu, dua lagi rakan sejawat akan mengambil tindakan sewajarnya bagi mempertahankan hak mereka.

“Saya terima notis berkenaan, namun saya tidak tandatangan surat itu yang turut dikepilkan cek satu bulan gaji kerana saya membantah tindakan ini.

“Isu Imam Muhammad Yusuf Baharuddin pun kami belum terima penjelasan. Kami akan merujuk perkara ini kepada jabatan agama selain menyatakan bantahan dan rayuan. Jika perlu di sisi undang-undang sivil, kita akan lakukan,” katanya.

Bilal III, Md Nor Bidin, 49, berkatam belua mahu keadilan dan diberi peluang  bersuara.

“Kami sepatutnya diberikan hak bersuara, iaitu menerusi surat amaran, tunjuk sebab sebelum tindakan diambil,” katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Pentadbir Masjid Perling, Mohd Yusof Hassan menjelaskan penamatan jawatan tiga bilal itu mengikut undang-undang.

“Kita ada segala butiran pelanggaran (peraturan) mereka dan diserahkan ke pejabat agama. Semua bukti ini dikumpulkan menerusi siasatan kami sejak enam bulan lalu.

“Kami mempunyai enam cara untuk menamatkan jawatan bagi individu yang dilantik,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Pengurusan Masjid Jabatan Agama Islam Johor, Ahmad Faizal Mohamed berkata, isu berkenaan masih lagi dalam siasatan.

“Saya perlu melihat laporan mengenai perkara ini. Kita sedang jalankan proses siasatan,” katanya.

Menurutnya, pemecatan penjawat yang bertauliah dan dilantik oleh pejabat agama perlu mengikut prosedur ditetapkan, manakala sekiranya lantikan itu dibuat atas dasar kontrak oleh masjid, ia tertakluk kepada pengurusan masjid.

Jumaat lalu, kira-kira 50 jemaah Masjid Jamek Taman Perling, di sini, berkumpul bagi mengadakan bantahan secara aman mengenai pemecatan imam II masjid berkenaan, Muhammad Yusuf.

Susulan pemecatan imam berkenaan, jemaah masjid mengumpul kira-kira 200 tandatangan sebagai menentang keputusan berkenaan untuk diserahkan kepada Pejabat Kadi daerah untuk perhatian lanjut.