Isnin, 18 November 2013

Ahli Parlimen Setiawangsa Minta DBKL Tangguh Kenaikan Cukai Pintu

MSTAR ONLINE
 
 
KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Setiawangsa Datuk Ahmad Fauzi Zahari pada Isnin meminta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menangguhkan cadangan menaikkan kadar cukai pintu.

Beliau berkata DBKL harus mempertimbangkan beban kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat ditanggung penduduk Kuala Lumpur berikutan penghapusan subsidi gula, pengurangan subsidi bahan api dan seterusnya peningkatan harga barang keperluan.

"Jika pihak DBKL terpaksa juga menaikkan kadar cukai tersebut, ia harus dilakukan dengan cara yang tidak terlalu membebankan rakyat, iaitu tidak secara mendadak kadar kenaikannya," katanya.

Jelas Ahmad Fauzi, walaupun terdapat peruntukan dalam undang-undang yang membolehkan DBKL mengkaji dan meningkatkan kadar cukai pintu setiap lima tahun, namun DBKL seharusnya mempertimbangkan kesan kenaikan cukai mendadak itu kepada rakyat.

"Benar, DBKL telah lama tidak menaikkan kadar cukai pintu iaitu sejak 21 tahun lalu, tetapi tidak adil jika kadar cukai itu dinaikkan mendadak tanpa mengambil kira kesannya kepada rakyat yang kini dibebani dengan kos sara hidup yang tinggi," katanya.

Ahmad Fauzi berkata DBKL sepatutnya menumpukan kepada peningkatan kecekapan dalam kutipan hasil badan berkuasa tempatan itu bagi meningkatkan lagi pendapatannya.

"Peningkatan kecekapan ini telah berjaya dilaksanakan pihak lain seperti Lembaga Hasil Dalam Neg

Tiada ulasan: