Isnin, 25 November 2013

45,550 Peminjam PTPTN Tampil Selesai Pinjaman Selepas Tindakan Undang-Undang




KUALA LUMPUR: Seramai 45,550 peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tampil ke hadapan untuk menyelesaikan pinjaman yang belum dibayar berjumlah RM23.44 juta, kata Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kai Ching.

Beliau berkata, peminjam tampil ke hadapan untuk menyelesaikan tunggakan mereka berikutan tindakan undang-undang mula dikenakan terhadap 132,801 peminjam termasuk menyenarai hitam mereka dengan pihak berkuasa imigresen.

"Berikutan itu, seramai 45,550 peminjam tampil ke hadapan untuk berunding mengenai pembayaran balik pinjaman dengan pentadbir PTPTN untuk menyelesaikan pinjaman berjumlah RM23.44 juta," katanya di Parlimen ketika menjawab soalan oleh Wan Hassan Mohd Ramli (PAS-Dungun) pada Isnin.

Beliau berkata, graduan diberi tempoh 16 bulan selepas tamat pengajian untuk mendapatkan pekerjaan dan mula membuat pembayaran balik pinjaman, jika tidak, tiga surat peringatan akan dikeluarkan kepada peminjam dalam tempoh enam bulan sebelum tindakan undang-undang dimulakan terhadap mereka.

"Bagaimanapun, tindakan undang-undang dan menyenarai hitam mereka dengan pihak berkuasa imigresen hanya akan diambil sebagai pilihan terakhir.

"Apa yang penting ialah mereka (peminjam) tampil ke hadapan untuk berunding mengenai pembayaran balik pinjaman PTPTN mereka," tambah beliau.

Tiada ulasan: