Selasa, 10 Julai 2012

MB: 3,252 ekar tanah rizab Melayu S’ngor belum diganti BN

Oleh Norutul Ilham


SHAH ALAM : Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, sebanyak 3,252 ekar tanah rezab Melayu yang dirampas dan dijual oleh Umno Barisan Nasional (BN) sejak mentadbir negeri itu berpuluh tahun dahulu masih belum diganti.

“Setakat ini, kerajaan negeri mempunyai rekod sebanyak 3,252 ekar tanah rizab Melayu masih belum diganti.

“Jadi kita tetap berusaha untuk mencari tanah bagi menggantikannya, tapi biar ia sepadan, maknanya jika tanah itu tanah di bandar, bermakna tanah yang mesti diganti juga tanah di bandar,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ijok itu dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, hari ini.

Bagaimanapun, Adun Sekincan, Ng Suee Lim, bangun mencelah bertanya kepada Khalid mengenai status tanah rizab Melayu di Kampung Bagan Nakhoda Omar yang masih menempatkan kediaman kaum Cina yang bekerja sebagai nelayan.

“Buat masa ini kita tidak boleh melepaskan lagi warta pemilikan tanah tersebut, namun kerajaan negeri masih mencari tanah yang mahu digantikan.

“Apa pun, kita mahu gantikan tanah tersebut biar sesuai, kita mengikut dasar dan kaedah yang ditetapkan, tidak mahu lepaskan begitu sahaja dan kemudian baru mahu mencari tanah ganti,” jelas Khalid.

Tiada ulasan: