Isnin, 2 Mei 2011

'Protes nasi lemak' berlangsung depan Utusan

Hazlan Zakaria
Baru dipecat daripada Utusan Malaysia, Hata Wahari hari ini mengetuai kira-kira 20 pemberita, penyokong dan anggota Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) dalam 'protes nasi lemak' terhadap majikannya di Kuala Lumpur hari ini.

hata wahari nasi lemak protest"Jika kita ke gerai-gerai, kita selalu dengar bahawa Utusan cuma bagus untuk bungkus nasi lemak. Ini menggambarkan betapa buruknya berita yang dilaporkannya.

"Kami anjurkan bantahan ini secara aman, secara simbolik," kata Hata yang dalam sidang media selepas acara itu.

"Jika kita ambil tindakan ekstrim dengan membakar akhbar, mereka ada yang tidak pedulikan. Dengan cara ini, kami haram mereka sedar," tambahnya.

Hata berkata, perjuangan media bukan hanya untuk bebas daripada kawalan kerajaan, tetapi supaya industri dan kewartawanan Malaysia berkembang dan menyumbang kepada ekonomi negara seperti di Amerika Syarikat dan Britain.

hata wahari nasi lemak protestKeriuhan di Jalan Chan Sow Lin di Cheras itu bagaimanapun tidak mendapat gangguang daripada pihak keselmatan Utusan dan polis.

Yang kelihatan cuma anggota cawangan khas tidak jauh daripada tempat itu.

Protes itu bermula pada jam 5 petang dan berakhir kira-kira sejam selepas itu. Ia diadakan bersempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia yang turut disambut NUJ.

Secara kebetulan, 2 Mei juga merupakan hari ulangtahun kelahiran Hata.

1 ulasan:

Libang Libu berkata...

Tuan blog,

Saya ini blogger kecil-kecilan, teringin sama melebarkan jaringan pembaca.

Kalau tuan tak keberatan, mintak letakkan blog saya dlm blogroll tuan yg kerap saya baca.

t/kaseh
http://libanglibu.blogspot.com/