Jumaat, 20 Mei 2011

Ezam Dinasihat Fokus Isu Rakyat - Srikandi

Ditulis oleh Nur Atiqah Samad Abd Samad


SHAH ALAM : Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor diberi peringatan oleh Ketua Srikandi PKR, Siti Aishah Shaik Ismail supaya jangan terlalu lantang menghina keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim sekaligus mengheret mereka ke dalam politik kotor UMNO BN.

Malah tegas beliau lagi pemimpin muda seperti Ezam seharusnya membicarakan soal rakyat dan bukannya menjadi pemimpin yang senang diperkudakan sesetengah pemimpin.

Kenyataan yang langsung tidak berasas, kepada bekas ketua angkatan tersebut saya ingin menyatakan bahawa kamu anak muda harus memfokuskan politik kamu kepada ke arah yang melibatkan rakyat, bukan terlalu lantang dan sibuk memperkatakan dan masuk campur dalam soal politik-politik lucah," ujar Aisyah.

Semalam, Utusan Malaysia melaporkan Ezam mendesak Anwar bersama isteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail serta anaknya, Nurul Izzah melakukan empat perkara asas bagi membersihkan nama ketua pembangkang itu.

Antara empat perkara tersebut ialah melakukan sumpah laknat menafikan Anwar bukan lelaki dalam video seks, menjalani ujian poligraf bagi membukti mereka tidak berbohong, menyaman Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan menuduh Shazryl Eskay sebagai pembohong.

Aishah sebaliknya menyifatkan cabaran Ezam itu bersifat kebudak- budakkan ini tidak sepatutnya disuarakan oleh pemimpin muda seperti Ezam yang disifatkannya terlalu cetek pemikirannya.

"Desakan yang mereka minta adalah sebagai satu desakan yang tak relevan dan disifatkan terlalu naif, kerana kita tahu kenapa Datuk Seri Anwar tidak harus mengangkat sumpah, kenapa kita menyatakan Eskay itu berbohong dan kita telah menyatakan fakta-fakta yang sebenar dan rakyat-rakyat boleh lihat fakta itu," katanya.

Beliau turut meminta Ezam untuk turut mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk disiasat bersabit dakwaan mendalangi pembunuhan warga Monggolia, Altantuya Shariibuu disamping menggesa Najib supaya hadir ke mahkamah sebagai saksi dalam kes konspirasi ke-2 Anwar.

Aishah turut menyifatkan politik dangkal dan kotor ini adalah perkara yang disusun oleh pemimpin-pemimpin UMNO sekaligus menggunakan pemimpin muda seperti Ezam sebagai balaci atau boneka demi kepentingan politik mereka semata-mata.

"Saya kira ini ada kaitan masuk campur di antara UMNO dan juga bekas-bekas kononnya pemimpin dalam Keadilan yang saya sifatkan sebagai mereka ini hanya picisan-picisan kecil yang langsung tidak memberikan apa-apa manfaat pun kepada sesiapa."

Tiada ulasan: