Selasa, 5 Oktober 2010

Perkauman: Umno tiada pilihan lain

Abd Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR: Tindakan-tindakan perkauman pegawai awam akan berterusan selagi Umno memerintah negara ini, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Menurutnya, Umno tiada pilihan lain untuk terus kekal berkuasa selain terus meniupkan api perkauman seperti mereka lakukan sejak dahulu lagi.

"Apa lagi yang pemimpin Umno hendak cakap selain perkauman? Bila bercakap soal demokrasi, rakyat mencemuh mereka kerana mereka tidak demokratik.

"Bila bercakap soal ekonomi, penyokong-penyokong Umno sendiri mempersendakan mereka seperti yang terjadi kepada Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dicanang-canangkan oleh (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak), " katanya.

Sebab itulah, kata Mahfuz, amaran Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan kononnya kerajaan tidak akan bertolak ansur terhadap pegawai awam yang menyentuh soal sensitiviti kaum dan agama tidak lebih dari semata-mata cakap mulut atau 'lip service' sahaja.

"Kalaupun berlaku pegawai kerajaan bertindak mengapi-apikan perkauman, pemimpin Umno di dalam kerajaan akan berdolak-dalik dan tidak mahu mengambil tindakan.

"Lihat saja bagaimana (Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri) Muhyiddin (Yassin) berdolak-dalik dan dengan jelas enggan bertindak terhadap seorang pengetua di Kulaijaya, Johor dan seorang guru di Bukit Selambau, Kedah yang didakwa mengeluar kenyataan berbaur perkauman.

"Sedangkan, sudah berpuluh-puluh tahun kita lihat begitu ramai guru dan pegawai kerajaan yang dikenakan pelbagai tindakan tindakan semata-mata kerana menyokong PAS.

"Bila hendak mengambil tindakan ke atas guru-guru dan pegawai awam yang menyokong PAS, tidak pula timbul soal bidang kuasa antara Kementerian Pelajaran atau Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz bagaimanapun melihat perbuatan mengapi-apikan perkauman itu akan menyebabkan Umno semakin dilihat sebagai jenama yang jijik.

25 ulasan:

samm berkata...

PAS dilihat banyak mengkritik dan berkata tentang UMNO tapi tidak pula sedar dengan kelemahan sendiri. sepatutnya pemimpin PAS berusaha menyelesaikan masalah air di Kelantan, itu lebih baik daripada asyik bercakap tentang parti lain.

Anak Sabah berkata...

Jika Najib betul betul inginkan 1 Malaysia, masalah perkauman mesti ditangani.

Anak Sabah berkata...

Tolonglah jangan cakap tak serupa bikin.

mantra berkata...

sekarang ini isu perkauman byk ditimbulkan, hal ini mesti ditangani, sesiapa yang membangkikan isu ini perlu diambil tindakan.

Unknown berkata...

Sentiasa mencari keburukan, kelemahan dan kesilapan pihak lain. Pihak pembangkang skrg sudah semakin agresif.

madd berkata...

sesiapun perlu mengelak daripada bersifat perkauman. kekalkan perpaduan yang kita miliki kini. pembangkang juga jangan hanya pandai bercakap saja tapi lupa untuk menyelesaikan masalah-masalah rakyat.

Logop berkata...

Isu perkauman di Malaysia semakin serius.Baru2x ini, terdapat kes orang politik dan juga cikgu membuat kenyataan rasis. Bukankah mereka sepatutnya memberi contoh yang baik kepada rakyat?

Logop berkata...

Sebaik-baiknya jangan kita bersifat rasis. Diharapkan tindakan yang wajar dikena terhadap mereka yang sengaja mengapi-apikan perkauman.

Tanpa Nama berkata...

seruan Tun Mahathir sebelum ini supaya kerajaan meningkatkan pertumbuhan dan kekayaan negara untuk mengurangkan perbezaan jurang ekonomi antara bumiputra dan bukan bumiputra juga dituduh Mahfuz sebagai perkauman. apa sahaja dasar, program atau perancangan kerajaan akan dituduh oleh beliau sebagai perkauman. itukah cara PAS menarik sokongan? sedangkan negeri sendiri terus terabai.

Bujang Senang berkata...

Ini bukan kesalahan UMNO dalam perkauman. Tapi sikap sesgelintir masyarakat sahaja. Tambahan lagi masalah dari PR yang tidak henti-henti antara penyebab perkauman juga timbul.

Tanpa Nama berkata...

yang bersifat perkauman sebenarnya adalah PAS, kerana apa jua isu pasti dikaitkan dengan perkauman. kenyataan yang dibuat oleh Mahfuz ini hanya langkah terdesak setelah rakyat mula menolak kepimpinan PAS.

Tanpa Nama berkata...

isu perkauman tak perlulah nak dibangkitkan, ia hnya membawa kepada perpecahan sahaja.

mike berkata...

terdapat sesetengah pihak yang suka menggunakan isu perkauman sebagai alat mereka untuk mendapatkan sokongan..contohnya PERKASA..fikir-fikirkanlah..

mike berkata...

jika isu perkauman terus-menerus dipolitikkan dan disensasikan, impian untuk mewujudkan satu bangsa Malaysia akan hanya tinggal mimpi/angan2 kosong..

Paquin berkata...

Untuk apapun alasan, yang pasti isu perkauman tak patut ditimbulkan!!!

mike berkata...

permuafakatan, persefahaman, hormat-menghormati dan kerjasama antara semua kaum yang sebagai warganegara Malaysia harus dieratkan dengan lebih jitu demi memelihara dan menjamin kesejahteraan rakyat sendiri terutama generasi akan datang.

Paquin berkata...

Setuju Jonny. Semoga semagat 1Malaysia benar2 terjalin di kalangan rakyat Malaysia:)

mike berkata...

setiap isu/masalah yang timbul pasti ada penyebabnya..penyebab/punca itu harus diatasi dengan cara yang rasional dan berhemah..

perbuatan seperti menghina dan membeza-bezakan antara satu sama lain hanya akan membawa kepada kebuntuan dan keburukkan.

gambir berkata...

Kalau semua masyarakat menghargai konsep 1Malaysia, pasti isu perkauman tidak berlaku.

gambir berkata...

Isu2 sensetif sepatutnya tidak diapi-apikan kerana ia akan merosakkan keamaanan negara, sebaliknya kerjasama dan komitmen tinggi yang diberi pasti dapat mempertahan keamaanan negara, perkauman, bangsa dan agama.

Unknown berkata...

Kenapa kerajaan tidak berani mengambil tindakan tegas terhadap kakitangan kerajaan yang mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman?
Jika tindakan tegas diambil pada mulanya, ia dapat memberi 'signal' yang jelas bahawa kerajaan tidak berkompromi dengan apa jua isu yang berkait dengan perkauman.

Unknown berkata...

Pegawai awam yang menyentuh soal sensitif kaum ini menjejaskan pengaliran masuk pelabur luar, kerajaan harus bertindak tegas dan pantas terhadap mereka.

captain berkata...

Isu perkauman mesti dihentikan serta merta. Masyarakat majmuk yang dibina selama ini tidak datang dengan mudah. Kita patut menghargainya.

Unknown berkata...

Banyak lagi pilihan.
Keharmonian kaum aset penting buat Malaysia, kehilangan aset tidak berharga ini tidak menguntungkan mana-mana pihak.
Siapa sanggup tinggal dalam sebuah negara yang tida aman?

Unknown berkata...

Perkara biasa, pembangkang vs kerajaan. Lumrah kehidupan.