Jumaat, 29 Januari 2016

Empat universiti kaji impak bencana alam

SINAR HARIAN


Bencana Alam
Levelyn Alcoriza meninggalkan kediamannya selepas rumahnya terlibat dalam banjir di utara Manila, Filipina. - Foto AFP


KUALA LUMPUR - Kumpulan dari empat universiti iaitu Universiti Teknologi Mara, Asia-Pacific University, KDU University College (Pulau Pinang) dan Universiti Kuala Lumpur sedang mengusahakan penyelesaian untuk membantu mengurangkan impak akibat bencana alam atau membina semula infrastruktur di kawasan padat selepas bencana.

Mereka menyertai program Rebuild It Green (RIG), pertandingan berkaitan pembinaan anjuran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) sebagai sebahagian daripada perayaan menyambut ulang tahun ke-20.

CIDB berkata, dalam satu kenyataan bahawa pelajar dikehendaki menghasilkan kaedah penyelesaian yang praktikal atau komersial untuk mengurangkan atau menangani impak bencana alam, sama ada sebelum bencana atau selepas bencana melanda.

Pertandingan ini dilancarkan pada November tahun lalu dan akan berlangsung sehingga pertengahan April tahun ini.

Ia kini dalam fasa mentor, dengan pasukan dari Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) telah pun mengunjungi dua daripada kumpulan universiti, untuk memberi tunjuk ajar mengenai kaedah antarabangsa untuk merancang dan melaksanakan projek untuk produktiviti maksimum. - Bernama


Tiada ulasan: