Selasa, 24 November 2015

Salleh Man perlu nyatakan pendirian – Takiyuddin

 
Salleh perlu menyatakan pendirian dalam mesyuarat Pas Pulau Pinang yang akan diadakan Khamis ini.


Takiyuddin-Hassan_salleh-man_pas_600


PETALING JAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir, Datuk Salleh Man dipanggil untuk menghadiri mesyuarat Pas Pulau Pinang yang akan diadakan Khamis ini.

Ia bagi mendapatkan penjelasan terhadap kesetiaannya terhadap pimpinan kerajaan negeri yang diterajui Pakatan Harapan (PH).

Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, ia sejajar dengan pendirian pimpinan Pas Pusat yang memutuskan kerjasama dengan DAP dan tidak mengiktiraf PH, sepatutnya semua ahli Pas mamatuhi keputusan itu.

“ Pada hari ini kami menjemput Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang (Muhammad Fauzi Yusof) dan Setiausaha untuk memberikan taklimat.

“Keputusan kami ialah Salleh berjumpa dengan Pas Pulau Pinang pada 26 November dan menjelaskan tindakannya kepada mereka. Jadi kami serahkan kepada Pas negeri untuk memutuskan tindakan selanjutnya.

“Apabila Pas putuskan hubungan, Datuk Salleh Man sepatutnya patuh kepada keputusan itu,” kata Takiyuddin pada sidang akhbar di ibu pejabat Pas.

Pendirian Salleh mencetuskan kontroversi apabila dia berikrar untuk meneruskan sokongan terhadap kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng.

Sebelum ini, Pas Pulau Pinang melucutkan semua 873 ahlinya yang dilantik sebagai Ahli Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) selepas ia menjadi pembangkang kepada kerajaan PH.

Tindakan itu dibuat selepas kerajaan negeri bertindak memecat 300 ahlinya yang memegang jawatan JKKK di bawah kuota parti itu yang dibuat ketika pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat.

Khamis lalu, parti Islam itu mengumumkan ia tidak lagi sebahagian daripada kerajaan negeri dan memutuskan menjadi pembangkang di negeri itu.

Tiada ulasan: