Sabtu, 25 Disember 2010

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab

Staff Berita Semasa

Untitled 2 Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab

Ingatkan isu ini dah reda. Tetapi masih tergantung dengan persoalan-persoalan yang masih belum terjawab. Asalnya isu ini timbul apabila Datuk Seri Zambry Kadir dilihat melakukan aktiviti merenjis dan menepung tawar dalam upacara memasang ancak tiang seri baru-baru ini. Kemudian datang pula Mufti Perak, Datuk Seri Harussani mengatakan tindakan Datuk Zambry adalah amalan biasa dalam masyarakat Melayu dan tidak bercanggah dengan syarak. Terbaru, Datuk Seri Nizar Jamalludin mencabar mufti Perak.

“Yang saya bangkitkan dalam sidang Dun baru-baru ini ialah saya menuntut penjelasan mufti sama ada upacara yang dilakukan Zambry itu syarie atau tidak. ”Tak kisah la letak ancak ke (kiri), renjis tepung tawar ke, yang penting syarie atau tidak,”

Di atas merupakan sebahagian persoalan yang diutarakan kepada Mufti Perak, Datuk Seri Harussani yang mana sekurang-kurang dapat meredakan kekeliruan terutamanya masyarakat di kampung tersebut amnya dan seluruh Malaysia umumnya. Alang-alang dah timbul isu ini kami nak letakkan sekali gambar-gambar yang sering menjadi modal pertikaman lidah dan juga persoalan-peroalan berbangkit antara kedua-dua belah pihak. Yang sebelah pihak menyalah pihak yang satu lagi kerana dikatakan melanggar syarak seperti yang didakwa, begitulah sebaliknya.

Nizar yang bertafakur sambil pegang lilin bukan perbuatan khurafat

Nizar Lilin 440 Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab

Gambar pemimpin Pakatan Rakyat dilihat memberikan penghormatan kepada mayat Teoh Beng Hock

dsaicolok Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab

Pemimpin Negara sebelum meletakkan kalungan bunga dan memberikan penghormatan kepada Tugu Negara sempenan Hari Pahlawan

tugu Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab


Dan ini gambar Datuk Seri Najib dilihat cucuh api di kuil……….

najibrosmah Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Sila Jawab

P/S : Apa pendapat anda bagi setiap gambar-gambar di atas ini?

Tiada ulasan: