Ahad, 4 September 2016

Sabah Sedia Berdepan Abu Sayyaf - Komander Esscom

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
KOTA KINABALU: Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) mengukuhkan kedudukannya bagi mengelak kemasukan pengganas Abu Sayyaf susulan pengisytiharan perang oleh Presiden Filipina, Rodrigo Duterte ke atas kumpulan bersenjata itu.

Komander Esscom, Datuk Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, pihaknya sedia berhadapan sebarang kemungkinan melibatkan anggota Abu Sayyaf.

Beliau berkata, sebahagian daripada anggota kumpulan itu sudah masuk ke Sabah dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan penduduk di negeri itu.

"Kami memantau rapi pergerakan mereka dan akan mengambil tindakan sewajarnya apabila tiba masanya," kata Wan Abdul Bari.

Menyambut baik tindakan kerajaan Filipina terhadap Abu Sayyaf, katanya, Esscom berusaha sebaik mungkin termasuk memantau situasi dan memastikan memperoleh maklumat terkini berkaitan kumpulan pengganas itu ketika menjalankan  rondaan di perairan Sabah.

Katanya, Esscom mengadakan operasi harian di laut dan darat di Zon Keselamatan Timur Sabah (Esszone) untuk memastikan negeri itu kekal selamat daripada sebarang ancaman.

Wan Abdul Bari menambah, pegawai dan aset Esscom telah diarahkan supaya memantau sebarang pergerakan yang mencurigakan seperti penyeludupan atau serangan di sempadan negara.

Esszone meliputi kawasan sepanjang 1,733.7 kilometer (km) dan 100,000 km persegi meliputi daerah seperti Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Kinabatangan, Sandakan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

Pada Sabtu, Duterte mengisytiharkan negara itu perang terhadap kumpulan pengganas itu susulan serangan bom di pasar malam bandar Davao yang mengakibatkan 14 maut dan 67 yang lain cedera.

Tiada ulasan: