Rabu, 7 September 2016

Kerajaan Diminta Beku Sementara Lesen Pusat Beli-Belah Baharu

MSTAR ONLINE
 
 
- Gambar hiasan
 
 
KUALA LUMPUR: Persatuan Rangkaian Runcit Malaysia (MRCA) meminta kerajaan membekukan sementara lesen pusat beli-belah baharu untuk menangani ruang runcit yang berlebihan.

Timbalan Presidennya, Valerie Choo, berkata bilangan pusat beli-belah berkemungkinan akan terus meningkat antara 2017 dan 2018, dan ini akan menjejaskan margin peruncit.

"Terdapat peningkatan sebanyak 50 peratus bagi ruang pusat membeli-belah  (sebaik sahaja pusat membeli-belah baharu siap).

"Terlalu banyak pusat membeli-belah juga boleh menjejaskan peruncit," katanya kepada pemberita di sesi 'MRCA Bertemu Media' di sini Rabu.

Beliau berkata industri peruncitan menerima impak berikutan keadaan ekonomi yang lembap dan ringgit yang lemah yang membawa kepada peningkatan kos.

"Kami bergantung kepada barangan import, yang mengalami peningkatan yang besar. Kami mencuba sedaya upaya untuk tidak menaikkan harga kepada pengguna akhir tetapi selagi kami mampu bertahan," kata Choo.

Choo berkata Indonesia memutuskan untuk membekukan pembangunan pusat beli -belah bagi mengekang penawaran berlebihan yang telah memperlahankan perkembangan industri peruncitannya.

Beliau juga menggesa kerajaan supaya menggalakkan industri pelancongan turut membantu merangsang jualan peruncit di pusat beli-belah.

"Pelancong boleh mengambil kesempatan daripada ringgit yang lemah. Ia akan membantu meningkatkan akviti berbelanja di pusat membeli-belah," kata Choo.

MRCA mewakili lebih daripada 300 peruncit di Malaysia yang meliputi lebih 20,000 kedai dan menyediakan lebih daripada 100,000 pekerjaan di seluruh negara.

Tiada ulasan: