Isnin, 15 September 2014

PRK Pengkalan Kubor: PKR Bantu PAS Berkempen Ketika Muktamar

Oleh: IZRA ABDUL RAHMAN 
 
 
 
 
 
PENGKALAN KUBOR: Pimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan berada di sini sepanjang berlangsungnya Muktamar PAS ke-60, bagi membantu rakan sekutunya berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor.

Bendahari PKR Kelantan, Mohd Roslan Puteh berkata kehadiran pimpinan tertinggi PKR itu secara tidak langsung menolak dakwaan bahawa mereka menyimpan dendam terhadap PAS kerana tidak dapat bertanding di situ.

Beliau berkata, beberapa perancangan dan persiapan telah dilakukan oleh parti bagi memastikan gerak kerja dan jentera pilihan raya tidak terjejas oleh muktamar yang akan diadakan pada 16-20 September ini di Johor Bahru.

"Sewaktu muktamar di Johor, ketiadaan pimpinan PAS untuk berceramah akan dibantu oleh pimpinan PKR Pusat.

"Di peringkat awal sahaja ada ahli kita di Tumpat menyatakan rasa tak puas hati tapi selepas diberi penerangan, mereka setuju dengan keputusan pimpinan parti dan kita memang memberi bantuan kepada PAS dengan bersama-sama dengan mereka masuk ke UPU (Unit Peti Undi)," katanya pada sidang media di Markas Besar PAS, di sini, Isnin.

Menurut Ahli Dewan Undangan (Adun) Guchil itu, sehingga kini beberapa pimpinan tertinggi telah mengesahkan kehadiran mereka sementara beberapa yang lain dijangka akan memberikan pengesahan untuk hadir dalam masa terdekat.

Katanya, setakat ini mereka yang telah mengesahkan untuk hadir adalah Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk Abdul Rashid Abdullah, Ahli Majlis Pimpinan Pusat, Abdullah Sani dan Exco Wanita Pusat, Faezah Ariffin.

"Kita sedang berusaha untuk membawa pimpinan besar seperti Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar sewaktu muktamar berlangsung.

"Datuk Seri Dr Wan wan Azizah pun kita akan bawa, begitu juga Datuk Seri Anwar Ibrahim tapi mungkin mereka datang dekat-dekat pilihan raya nanti," katanya.

Sementara itu Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail dalam satu kenyataan media pada Isnin berkata akan menghantar satu pasukan petugas untuk membantu kempen pilihan raya calon Pakatan Rakyat, Wan Rosdi Wan Ibrahim dari PAS.

Katanya, tindakan itu adalah selaras dengan pesanan Dr Wan Azizah.

"Sokongan dan bantuan ini dilihat sebagai tanda solidariti yang ikhlas dan permuafakatan yang masih utuh antara parti-parti komponen Pakatan Rakyat," katanya.

Kerusi DUN Pengkalan Kubor pada asalnya adalah milik PKR tetapi parti itu memberi laluan kepada PAS demi memastikan kesepakatan bersama terus utuh dalam menentang calon BN untuk merampas kembali kerusi tersebut.

Kerusi DUN Pengkalan Kubor diisytihar kosong selepas penyandangnya, Noor Zahidi daripada BN meninggal dunia akibat kanser pada 20 Ogos lalu.

Noor Zahidi yang juga Ketua Umno Bahagian Tumpat mempertahankan kerusi DUN Pangkalan Kubor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu dengan majoriti 1,736 undi.

Tiada ulasan: