Isnin, 15 September 2014

ELDA nafi beli mana-mana kelab bola sepak

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
 
SHAH ALAM: Pengurusan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) termasuk Felda United FC tidak pernah memutuskan untuk membeli atau memiliki mana-mana kelab bola sepak seperti didakwa oleh Persatuan Anak-Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK).
 
Sebaliknya, ahli lembaga pengarahnya, Datuk Mohd. Isa Abu Kasim menegaskan dakwaan ANAK itu adalah fitnah semata-mata.
 
"Itu satu fitnah yang dibuat oleh ANAK.
 
"Pengurusan FELDA tidak pernah memutuskan...termasuklah pengurusan Felda United, kita tidak pernah memutuskan untuk membeli mana-mana kelab setakat hari ini," tegasnya ketika dihubungi Antarapos.
 
Malah, beliau mencabar Presiden ANAK, Mazlan Aliman mengemukakan bukti sahih jika dakwaan itu benar.
 
Katanya, ini kerana sehingga kini pihaknya tidak pernah mendengar mahupun menerima apa-apa cadangan pembelian kelab terbabit.
 
"Saya nak tanya pada ANAK, apa bukti dan apa sumber sahih yang mengatakan kita (FELDA) nak beli kelab (bola sepak luar negara)? Apa buktinya?
 
"Sekarang ini tidak ada siapa pun yang mengatakan kita (Felda) nak beli kelab tersebut, siapa yang kata? Kalau betul ANAK ada bukti sahih mengatakan kita (FELDA) ada buat perjanjian dan sebagainya sila kemukakan. Setakat hari ini tidak adapun yang mengatakan kita ingin membeli kelab bola sepak dan sebagainya," jelasnya.
 
Selain itu, Isa turut menyelar Ketua AMK, Nik Nazmi Nik Ahmad berhubung dakwaannnya bahawa Felda United FC melantik Rafat Rizvi, seorang lelaki yang dikehendaki polis antarabangsa atas tuduhan rasuah, penipuan dan jenayah perbankan di Indonesia sebagai penasihat kelab tersebut.
 
"Apa bukti dia yang mengatakan kita (Felda United) melantik sesuatu individu sebagai penasihat kita, apa buktinya? 
 
"Setakat kita nampak orang berborak minum kopi apakah kita melantik orang itu? Itu ke buktinya? Siapa yang lantik? Bila dilantik? Siapa yang tandatangan surat pelantikan?" soal beliau. 
 
ANAK menasihatkan Felda menumpukan kepada pembangunan peneroka daripada menyertai bidang lain termasuk membeli kelab bola sepak.
 
Mazlan berkata, teras pembangunan FELDA ialah komoditi kelapa sawit dan getah.
 
Katanya, FELD harus ingat mereka mempunyai tanggungjawab kepada kira-kira 1.5 juta peneroka dan keluarga mereka di seluruh negara.
 
"Apa yang berlaku sekarang ialah harga komoditi kelapa sawit dan getah jatuh merudum, harga saham Felda Global Ventute (FGV) semalam ialah RM3. 79 bagi satu unit.
 
"Ini sangat rendah berbanding sewaktu FGV diperkenalkan...ini yang perlu diberi perhatian berbanding membeli kelab bola sepak," katanya.
 
Mazlan mengulas laporan mengenai kononnya Felda berminat untuk membeli kelab bola sepak Scotland, Glasgow Ranger. 
 
Ini ekoran lawatan Pengurus Besar Felda Datuk Faizoul Ahmad ke kelab bola sepak itu baru-baru ini sekai gus melantik Rafat Rizvi sebagai penasihat Felda United.

Tiada ulasan: