Selasa, 5 November 2013

Subsidi gula, diabetes dan ketentuan Allah

 

 
 
Saya masih lagi tidak mendengar kenyataan rasmi daripada ustaz-ustaz daripada Sekretariat Ulama Muda Umno (iLMU) tentang isu pengurangan subsidi gula (kalimat berhantu menggantikan kenaikan harga gula).

Mungkin isu ini tidak sehebat pengurangan subsidi petrol RON95 yang mendapat respon cepat daripada iLMU lantaran perlunya meredakan kemarahan marhaen terhadap pimpinan tertinggi negara.

Atau mungkin juga boleh saya keluhkan bahawa bingkisan "kenaikan harga ketetapan Allah" itu sebagai kuih penganan sahaja untuk melariskan populariti dalam pemilihan Pemuda Umno 2013 yang lalu.

Oh, berdosakah saya kerana syak wasangka ini?

Saya terkejut apabila mendengar perkara 161 dalam ucapan Bajet 2013. Benarkah itu yang termaktub atau saja-saja memanda perdana menteri menokok?

Oleh kerana tidak berpuas hati, saya menyemak semula teks ucapan bajet 2014. Memang benar, ada ditulis bahawa 2.6 juta rakyat Malaysia berumur 30 tahun ke atas mengidap penyakit diabetes.

Lantas langkah pengurangan subsidi (menaikkan harga) gula akan dilaksanakan serta merta selepas lapan jam pengumuman itu dibuat. Sungguh hebat.

Saya tidak menyangka perkara ini tertulis dalam ucapan bajet. Pasti Perdana Menteri United Kingdom (UK) David Cameron terpaksa dinyahpenyakit Sindrom Angelman selepas mendengar ucapan tersebut sebelum benar-benar bersedia menerima lawatan Datuk Seri Najib Razak, dua hari selepas ucapan Bajet 2014.

Menurut International Diabetes Federation (IDF), jumlah pesakit diabetes di Malaysia pada tahun 2012 seramai 2.1 juta daripada 371 juta pesakit di seluruh dunia.

Diabetes berlaku bukan hanya disebabkan pengambilan gula yang berlebihan tetapi boleh juga disebabkan oleh faktor keturunan dan gaya hidup individu.

Biarlah para cerdik pandai perubatan yang menerangkan punca-punca berlakunya diabetes agar masyarakat awam faham dan mengambil pengajaran awal tentang kesannya yang sangat mengerikan.

Saya tidak kesali akan penyataan gula penyebab diabetes kerana memang jelas terdapat kaitan yang signifikan antara keduanya.

Namun saya sangat kecewa kerana hal itu menjadi alasan ampuh kerajaan dalam menghalalkan tindakan mereka mengurangkan subsidi (menaikkan harga) gula.

Jika kita menggunakan saluran tidak berhikmah, kita sebagai warga negara Malaysia yang cintakan kesihatan dan antiketirisan boleh sahaja menyoal kerajaan kenapa perlu menggunakan kereta baru Honda Accord 2.4L dan 2.0L sebagai kereta rasmi?

Ini berlaku di saat harga minyak melambung tinggi dan bebanan hutang negara meningkat.

Walhal bukankah dengan menaiki kenderaan awam lebih menjimatkan kos, bukan memberikan alasan bahawa kereta Honda Accord lebih murah kos petrol dan servisnya?

Ataupun bukankah dengan berjalan kaki atau berbasikal boleh menyihatkan badan berbanding hanya duduk di dalam kereta?

Namun kita tidak sekelakar kerajaan dalam membangkitkan alasan. Walaupun kita dididik "hanya duduk diam" dan "kalau tidak setuju keluar sahaja dari Malaysia", kita masih berhikmah dalam menyoal. Apakah alasan ini wajar?

Kembali kepada isu gula, perlu difahami oleh semua warga Malaysia bahawa proses pengeluaran gula di Malaysia bermula daripada peringkat mengimport gula mentah daripada luar negara.

Gula mentah ini ditapis oleh syarikat-syarikat gula seperti MSM dan beberapa syarikat yang dibenarkan kerajaan. Bunyinya seperti oligopoli tetapi ada logiknya kerana kos pengeluaran mampu dikurangkan.

Selepas ditapis, gula ini akan dipasarkan di pasaran domestik melalui peruncit dan pengedar ataupun pemain industri.

Pengguna biasa (baca marhaen) pula akan mendapatkan gula yang ditapis secara langsung melalui peruncit dan pengedar; ataupun menggunakan gula yang ditapis secara tidak langsung melalui produk industri seperti minuman dan makanan ringan dalam pasaran.

Tahun 2012 menyaksikan permintaan gula di Malaysia dipelopori oleh sektor perindustrian sebanyak 60 peratus manakala isi rumah pula 40 peratus.

Menurut statistik data Bank Dunia, harga gula global pada Januari 2011 adalah AS$0.297 bagi setiap paun.

Harga ini kemudian turun kepada AS$0.24 bagi setiap paun pada Januari 2012, seterusnya turun lagi kepada AS$0.189 bagi setiap paun pada Januari 2013.

Namun begitu, mantan menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Januari 2012 mengumumkan bahawa kerajaan menandatangani perjanjian jangka panjang (LTC) bersama pengeksport dunia selama tiga tahun bagi mengimport gula mentah dengan harga tetap AS$0.26 bagi setiap paun antara 2012 hingga 2014.

Keyakinan ekoran kejayaan kerajaan menjimatkan RM 2 bilion hasil perjanjian harga gula mentah sebanyak AS$0.175 bagi setiap paun, melalui perjanjian jangka panjang (LTC) 2009-11 dengan pengeksport dunia.

Sekali imbas, ketidaktentuan harga pasaran gula mentah dunia menyebabkan kerajaan bertindak memeterai LTC 2012-14 dengan kadar pembelian tetap sebanyak AS$0.26 per paun.

Hal ini kerana kerajaan bimbang harga gula mentah dunia naik mendadak melebihi paras AS$0.26 per paun.

Dan sekiranya hal ini berlaku, kerajaan akan mendapat manfaat kerana telah membuat perjanjian harga yang tetap dengan pengeksport dunia.

Akan tetapi, hakikatnya kerajaan telah pun diingatkan tentang pengeluaran gula mentah melebihi permintaan yang menyebabkan harga gula mentah turun ke paras kurang daripada AS$0.26 per paun.

Bahkan pada tahun 2012, ahli Parlimen DAP Tony Pua telah membangkitkan rasa tidak puas hati dan bertanyakan apakah rasionalnya penetapan AS$0.26 per paun sedangkan harga gula mentah dunia pada waktu itu hanyalah AS$0.24 setiap paun dan menunjukkan trend menurun.

Telahan Tony Pua itu ternyata benar apabila harga gula mentah dunia turun menurut data Bank Dunia sehinggalah mencapai AS$0.176 pada bulan September 2013.

Untuk memudahkan kefahaman, saya senaraikan harga gula yang telah ditapis / diproses (yang ada dalam pasaran tempatan) dalam dua keadaan, iaitu mengikut harga gula mentah menerusi perjanjian LTC 2012-14 dan mengikut harga sebenar.

Andaikan kos pengeluaran menjadi gula yang ditapis adalah konstan sebanyak AS$0.18 per paun (merujuk kepada kos pengeluaran MSM - 2012).

Oleh itu, harga satu paun gula yang ditapis (mengikut harga mentah LTC) adalah AS$0.44 per paun manakala harga gula yang ditapis jika menurut harga gula mentah semasa pada bulan September 2013 hanyalah sebanyak AS$0.356 per paun.

Jika ditukar mengikut unit Ringgit (katakan AS$1 = RM 3.06) dan unit kilogram (100 paun = 45.3592 kg), maka kita akan mendapati harga gula yang ditapis menurut LTC 2012-14 adalah RM2.96 sekilo atau sekitarnya.

Ini kerana perubahan AS$ ke RM yang tidak konstan sepanjang masa.

Manakala harga gula yang ditapis mengikut harga gula mentah September 2013 pula hanyalah sebanyak RM2.40 sekilo.

Bayangkan betapa besarnya negara kita mengalami kerugian dek kerana ramalan kerajaan yang tidak tepat berkenaan harga gula mentah dunia.

Adakah kita tidak boleh menyalahkan kerajaan, walhal kerajaan (dengan adanya cerdik pandai ekonomi dan industri) sangat mampu menggerakkan satu jabatan yang berfungsi membuat kajian dan pembangunan (R&D) dalam memastikan harga yang paling sesuai sebelum digazetkan dalam perjanjian?

Tambahan lagi, menurut laporan tahunan MSM 2012, MSM sebagai pemain terbesar industri gula di Malaysia berjaya mencapai jumlah pendapatan sebanyak RM2.3 bilion dan keuntungan bersih sebanyak RM202 juta.

MSM mengeluarkan kira-kira 900,620 tan metrik gula halus pada 2012 yang merupakan 57 peratus daripada jumlah pengeluaran gula di Malaysia.

Apakah kerajaan akan mengarahkan MSM mengurangkan pengeluaran (yang mengakibatkan keuntungan pada tahun berikutnya berkurangan) sebagai langkah sokongan kepada kempen antidiabetes dan kempen pengurangan pengambilan gula seperti yang dihikayatkan dalam Bajet 2014?

Sudah tentu tidak. Bahkan MSM sendiri meletakkan sasaran untuk meningkatkan jumlah pengeluaran gula sehingga 36 peratus kepada 1.5 juta tan menjelang 2016.

Jadi apakah maksud perdana menteri menyatakan penyakit diabetes perlu dibendung dan sehubungan dengan itu kerajaan memansuhkan subsidi gula dalam perutusannya?

Tidak lain tidak bukan hanyalah sekadar satu penghinaan kepada intelektualisme kami rakyat marhaen Malaysia.

Apakah kerajaan berasa sangat mudah menipu kami rakyat jelata? Mungkin pada pandangan kerajaan, rakyat yang lama ditindas tidak pandai mengira harta berjuta-juta kerana hanya ada syiling-syiling lama dan habuk debu sahaja dalam poket.

Namun, warga marhaen mengingatkan kerajaan, mereka mungkin boleh ditindas, tetapi mereka tidak sesekali boleh ditipu dan dipermainkan!

Sangat jelas bahawa punca utama yang menyebabkan pengurangan subsidi (kenaikan harga) gula bukanlah disebabkan kebimbangan serius kerajaan terhadap peningkatan jumlah pengidap diabetes di Malaysia.

Apa yang sebenarnya berlaku lebih kepada mengambil kesempatan ke atas alasan tersebut bagi menutup segala kebodohan dalam mentadbir urus harta kekayaan negara.

Mungkinkah selepas ini harga kereta akan dinaikkan dengan alasan bagi mengurangkan kesesakan yang melimpah di jalan raya? Tidak mustahil ini akan berlaku kerana kerajaan langsung tidak menyebut tentang janjinya mengurangkan harga kereta dalam bajet 2014.

Ya, semuanya boleh berlaku di Malaysia. Andai marhean tidak suka, wajarlah mengambil buku merah dan terbang ke benua lain sebagai penutup segala cerita.

Bagi saya, alasan diabetes adalah pembodohan dan kelakar. Tetapi lebih kelakar lagi, saya tidak dapat melihat taring ulama muda Umno yang pada sangkaan saya sentiasa berjiwa kental memberikan komen.

Saban hari selepas ucapan 25 Oktober 2013, saya menanti respon mereka di hadapan TV3 dengan harapan ada berita yang bertajuk "kenaikan gula ketentuan Allah".

Di manakah mereka tatkala pemimpin mereka mengatakan diabetes disebabkan gula dan penawarnya adalah menaikkan harga?

Sikap berdiam diri ini menyebabkan saya tertanya-tanya, apakah kemenangan dalam pemilihan telah menggadaikan segala prinsip yang selama ini dipegang?

Maafkan saya wahai iLMU, bukan niat ingin menyindir, hanya sekadar terkenangkan "harga naik ketentuan Tuhan".
 
(*) DANIAL RAZALI seorang calon ijazah doktor falsafah dalam bidang Ekonomi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Tiada ulasan: