Ahad, 24 November 2013

PASTI akan dibuka di luar negara, kata Ketua Pemuda PAS

Oleh Mohd Farhan Darwis

PASTI akan dibuka di luar negara, kata Suhaizan (tengah). Gambar fail.P

PASTI akan dibuka di luar negara, kata Suhaizan (tengah). Gambar fail.


PAS akan melebarkan sayap pendidikan kanak-kanak berteraskan Islam mereka ke luar negara di benua Asia dan Africa melalui penubuhan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) tahun hadapan, kata Ketua Dewan Pemuda PAS Shuhaizan Kaiat.

Beliau yang berucap dalam Muktamar Tahunan PAS ke-59 di Shah Alam menegaskan, pusat asuhan itu akan ditubuhkan di Sudan, Llaos, India, dan Selatan Thailand dengan kelas dijangka bermula pada Februari tahun hadapan.

"PASTI adalah institusi penting dalam masyarakat bagi PAS. Jadi saya minta parti menaikkan gaji guru-guru PASTI," katanya.

PASTI telah ditubuhkan pada sekitar tahun 80-an dalam skala kecil dan mula tersebar luas ke seluruh negara sebagai pusat pendidikan awal kanal-kanak berteraskan Islam.

Kontroversi melanda pusat berkenaan pada 2000 apabila pemimpin Umno mendakwa kanak-kanak di sana telah didoktrinkan supaya membenci pemimpin Umno, seperti Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menteri Pendidikan ketika itu kemudiannya mengugut untuk mengharamkan pusat asuhan berkenaan disebabkan kontroversi tersebut.

Tiada ulasan: